Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Fiskarsin ruukkiin avautuu tapahtumatila Puimala kesällä 2016

Fiskars Oyj Abp / kiinteistöt

Fiskarsin ruukkiin avautuu tapahtumatila Puimala kesällä 2016

Julkaistu: 17.03.2016 klo 07:45
Julkaisija: Fiskars Oyj Abp / kiinteistöt

Toukokuun puolessavälissä avautuva Puimala tuo Fiskarsin idylliseen ruukkikylään yli tuhat neliötä uutta tapahtumatilaa. Valtavankokoiseen entiseen puimalarakennukseen kunnostetaan parhaillaan suuriinkin tilaisuuksiin sopivaa tapahtumapaikkaa.

Puimalan tilat ovat merkittävä lisä Fiskarsin ruukin kesätapahtumille. Erilaisia suuria tilaisuuksia häistä taidenäyttelyihin ja illallisista markkinoihin voidaan jatkossa viettää sateelta suojassa keskellä ruukkialuetta. Puimalaa voivat varata käyttöönsä niin tapahtumajärjestäjät kuin yksityishenkilöt. Tila on käytettävissä toukokuun puolivälistä syyskuun puoleenväliin saakka.

1830-luvulla valmistunut kolmikerroksinen puimalarakennus on oman aikakautensa arkkitehtuurin voimannäyte”, kertoo Fiskarsin kiinteistöliiketoiminnanjohtaja Kari Selkälä. ”Sinne ajettiin yli sadan vuoden ajan useita satoja tonneja viljaa puitavaksi, mutta harvinaisempaa on se, että Puimalaan saattoi ajaa puimakoneella sisään.”

Kyse on siis valtavasta rakennuksesta. Pituutta Puimalalla on yli sata metriä. ”Talon koosta johtuen kunnostustyö on jaksotettu useammalle vuodelle. Ensimmäinen vaihe on valmis toukokuussa 2016, kun kakkoskerroksen suuri, noin tuhannen neliön tila aukeaa ehjässä ja turvallisessa kunnossa”, Selkälä sanoo.

Kunnostus toteutetaan lautaseinäisen rakennuksen alkuperäistä henkeä kunnioittaen. Rakennuksen kunnostustöissä Puimalan historia ja tilan rustiikkinen luonne jätetään näkyville. Suurimpia muutoksia ovat uusi pohjoispäädyn sisäänkäynti, kokonaan uusittu lankkulattia sekä joen puolelle tehdyt valoaukot, joiden avulla tilaan saadaan jatkossa myös kaunista luonnonvaloa. Kunnostusprojektin suunnittelusta vastaa arkkitehti Olli Pursiainen.

Elokuussa Puimalaan levittyy monikulttuuriseen taiteeseen keskittyvä Faces Festivaali. Festivaalin aikana Puimalan tiloissa on luvassa musiikkia, taidepainotteisia workshopeja sekä taidenäyttely.

Puimala täydentää Fiskarsin Ruukkikylän juhla- ja tapahtumatilatarjontaa. Seuraintalo Lukaali on toiminut alueen suosittuna kokoontumis- ja juhlatilana jo vuodesta 1896 lähtien. Lukaali avautuu 9 kuukauden kunnostuksen jälkeen jälleen toukokuussa ja on avoinna vuoden ympäri. Lukaalin saliin mahtuu 120 ruokailijaa, kun Puimalassa juhlii jopa 1 000 henkilöä.

Matkailu- ja tapahtumapalvelut ruukkikylässä kehittyvät koko ajan. Fiskarsin Ruukki sai Vuoden Kotimainen Matkakohde 2015 -palkinnon Matkamessuilla tammikuussa.  Matkailutoimittajien Kilta ojensi palkintonsa Ruukin alueelle kiittäen sitä yhdeksi eteläisen Suomen monipuolisimmista ja mielenkiintoisimmista kulttuurimatkailukohteista, jonka vetovoima vetää matkailijoita puoleensa vuoden ympäri.

Kari Selkälä, kiinteistöliiketoiminnanjohtaja, Fiskars Group, puh. 040 683 2165 kari.selkala@fiskars.com

Kuvat toimitukselliseen käyttöön ladattavissa.

Faktat

• Puimala soveltuu kesäkäyttöön; avoinna toukokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin sopimuksen mukaan
  • Rakennuksen koko 100 m x 15 m
  • Keväällä 2016 aukeaa 66 m x 15 m = 1000 m2 tila
  • Vuonna 2017 saadaan 3. kerrokseen lisää tilaa noin 700 m2
  • Hyödynnettävissä suuriin tilaisuuksiin, ideaali kävijämäärä useita satoja/päivä
    • Soveltuu yksityistilaisuuksiin (häät, syntymäpäivät, jne.)
    • Soveltuu festivaaleille, näyttelyille, esityksille, konserteille, markkinoille, messuille tapahtumapaikaksi
  • Saniteettitilat erillisessä kontissa
  • Varattavissa niin tapahtumajärjestäjille kuin yksityishenkilöille

Fiskarsin Ruukki

Fiskarsin Ruukki on suomalaisen muotoilun ja taiteen keskus sekä suosittu ympärivuotinen matkailukohde. Korkeatasoiset kokous-, majoitus- ja ravintolapalvelut sekä erilaiset työpajat, tapahtumat ja myymälät tarjoavat kävijälle nähtävää ja koettavaa kaikkina vuodenaikoina.

www.fiskarsvillage.fi