Moni suomalainen lienee vuosien saatossa paennut koleaa lomailusäätä pelien pariin. Alan globaalien trendien valossa peli saattaa olla yhä useammin digitaalinen, sillä kuluttajien valtavirratkin ovat omaksuneet video- ja mobiilipelit ajanvietteekseen. Tai ehkä vastentahtoisemmatkin osallistujat motivoidaan tulevaisuudessa mökkitalkoisiin pelillisyyden keinoin?
Ericssonin ConsumerLabin uuden “New Ways To Play Games” -raportin mukaan peliala muuttuu nopeammin kuin koskaan. Digitaalinen pelaaminen on nyt tavoittanut laajan yleisön personoitujen, applikaatiopohjaisten ja monikäyttöisten laitteiden kuten älypuhelimien kautta. Kasvumahdollisuuksia riittää, ja pelialalle tyypillisiä ominaisuuksia voidaan hyödyntää laajemmin muussakin liiketoiminnassa.
”Video- ja mobiilipelien pelaamisesta on tullut sosiaalisesti hyväksyttyä, jopa muodikasta, kun kulttuurien ja kuluttajien valtavirta on ottanut sen harrastuksekseen. Kansainvälistä menestystä saavuttaneiden yritysten myötä Suomi on noussut kansainvälisesti pelialan kärkimaihin, mikä tarjoaa meille uusia mahdollisuuksia myös perinteisen pelialan ulkopuolelta. Esimerkiksi pelillisyydestä oppimisen apuna puhutaan nyt paljon”, sanoo Suomen Ericssonin myyntijohtaja Anssi Kulju.
Pelien suosio lisää samalla kuluttajien kiinnostusta uusiin ja parempiin laitteisiin, jotka tarjoavat pelaajille entistä hienompia käyttäjäkokemuksia. Pelit laajenevat ja sisältävät vuorovaikutusta reaalimaailman kanssa, ja myös kiinnostus älyvaatteisiin kuten kelloihin tai rannekkeisiin kasvaa.
”Pelaamisen keskeytyminen, oli syy sitten tekninen tai inhimillinen, turhauttaa pelaajia. Kun pelien suosio jatkaa kasvuaan, se asettaa uusia vaatimuksia verkon kattavuudelle, suorituskyvylle ja luotettavuudelle”, toteaa Anssi Kulju.
Pelialan kiinnostavimpia trendejä Ericssonin raportin mukaan ovat:
Voit tutustua koko “New Ways To Play Games” -raporttiin osoitteessa
http://www.ericsson.com/news/140311-games-move-towards-connected-future-report_244099438_c
Raportista ja Ericssonin ConsumerLabistä
“New Ways To Play Games” -raportti perustuu 8 000 ihmiseltä saatuihin vastauksiin ja 60 videopelaajan verkkohaastatteluihin Brasiliassa, Yhdysvalloissa ja Etelä-Koreassa. Lisäksi tutkimukseen haastateltiin 13 alan ammattilaista ja akateemista asiantuntijaa.
Ericssonin ConsumerLab kerää tietonsa maailmanlaajuisella kuluttajatutkimusohjelmalla, joka haastattelee vuosittain 100 000 henkilöä yli 40 maassa ja 15 suurkaupungissa ja edustaa tilastollisesti 1,1 miljardin ihmisen näkemyksiä.
LISÄTIETOJA
Milla Nummenpää
Viestintäjohtaja, Ericsson
Puh. 09 299 2556 / 044 299 2556
[email protected]
Ericsson on maailman johtava viestintäteknologioiden ja -palvelujen tarjoaja, joka rakentaa eturintamassa verkottunutta yhteiskuntaa. Meillä on pitkät asiakassuhteet maailman suurimpien teleoperaattorien kanssa, minkä ansiosta ihmiset, yritykset ja yhteiskunnat voivat paremmin hyödyntää mahdollisuuksiaan ja luoda kestävämpää tulevaisuutta.
Palvelumme, ohjelmistomme ja infrastruktuurimme – erityisesti mobiilin, laajakaistan ja pilviteknologian osalta – auttavat tietoliikenne- ja muita aloja menestymään liiketoiminnassaan, toimimaan tehokkaammin, parantamaan käyttäjäkokemusta ja tarttumaan uusiin tilaisuuksiin.
Yli 110 000 ammattilaistamme sekä asiakkaamme 180 eri maassa tekevät meistä maailmanlaajuisen teknologia- ja palvelujohtajan. Tukemamme verkot yhdistävät yli 2,5 miljardia käyttäjää, ja niiden kautta kulkee 40 prosenttia maailman mobiililiikenteestä. Investoimalla tutkimukseen ja kehitykseen varmistamme, että ratkaisumme ja asiakkaamme pysyvät eturintamassa.
Vuonna 1876 perustetulla Ericssonilla on pääkonttori Tukholmassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli 34,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria (227,8 miljardia Ruotsin kruunua). Ericsson on listattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä ja New Yorkin NASDAQissa.
Suomen Ericsson työllistää noin 950 osaajaa, ja yrityksen päätoimipiste on Kirkkonummella. Toiminta Suomessa pohjautuu kolmeen vahvaan osaamisalueeseen: tutkimukseen ja tuotekehitykseen, paikallisia asiakkaita palvelevaan myyntiin ja palveluorganisaatioon, joka keskittyy sekä paikallisiin että kansainvälisiin asiakkaisiin. Suomen Ericsson sijoittui Great Place To Work -organisaation vuoden 2014 Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksessa sijalle kolme suurten yritysten sarjassa.
www.ericsson.com
www.ericsson.com/news
www.twitter.com/ericssonpress
www.facebook.com/ericsson
www.youtube.com/ericsson
www.twitter.com/ericsson_fi
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1