Tiedotteet

Näytä tiedotekategoriat

Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » EMMAn vuoden 2015 päänäyttelyssä nähdään pop-taidetta ja designia

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMAn vuoden 2015 päänäyttelyssä nähdään pop-taidetta ja designia

Tiedote.
Julkaistu: 17.02.2015 klo 12:28
Julkaisija: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

 

EMMA - Espoon modernin taiteen museo avaa 18.2.2015 vuoden 2015 päänäyttelynsä. EMMAssa nähdään laaja pop-taidetta ja designia esittelevä Pop Art Design -näyttely, joka tulee Vitra Design Museumista Weil am Rheinistä, Saksasta. EMMAn tuotantona näyttelyyn liittyy suomalaista pop-taidetta sekä ajan muotoilua.

NÄYTTELY:

Pop Art Design esittelee pop-taiteen ja designin suhdetta 1950-luvulta 1970-luvun alkuun. Näyttelyssä tarkastellaan sitä miten arkipäivästä tuli popkulttuurin vaikuttava tekijä ja miten taide ja design muokkasivat yhteiskuntaa.

Näyttely jakautuu eri osiin, joissa esitellään pop-taiteen ja designin historiaa ja teemoja. Suurin osa näyttelyn huippudesignista kuuluu Vitra Design Museumin kokoelmiin. Näyttelyn suomalaisessa osassa nähdään 1960-luvun pop-taideteoksia ja muotoilua suomalaisten taidemuseoiden kokoelmista sekä yksityiskokoelmista.

EMMAssa näyttely täydentyy lisäksi huikeaa nousuaan tehneen englantilaisen nykytaiteilijan Liam Gillickin (s. 1964) filmillä Hamilton: A Film by Liam Gillick. Taideteos valmistui 2014 Tate Modernissa pidettyyn pop-ikonin Richard Hamiltonin näyttelyyn. Filmi on kunnianosoitus vanhemmalle taiteilijalle ja samalla Gillickin henkilökohtainen tutkimusmatka hänen oman taiteensa lähtökohtiin. Kollaasimainen viittauksia, historiaa, tietokoneanimaatioita ja teosten mallintamista yhdistävä teos on esillä EMMAssa Gillickin suunnittelemana installaationa.

Näyttelyn ”highlighteja” ovat Studio 65:n harvoin esillä ollut kuuluisa sohva Leonardo, Eduardo Paolozzin veistos Diana as an Engine ja Allen Jonesin Chair. Suomalaista pop-taidetta nähdään mm. Harro Koskiselta, Mikko Jalavistolta, Paul Osipowilta, Leo Lindsteniltä ja Risto Vilhuselta.

Näyttelyn on tuottanut Vitra Design Museum (Weil am Rhein), yhteistyössä Louisiana Museum of Modern Art (Humlebaek) ja Moderna Museet (Stockholm). EMMA yhdistää näyttelyyn lisäksi katsauksen kauden suomalaiseen taiteeseen ja designiin.

Näyttelyn on kuratoinut Mathias Schwartz-Clauss Vitra Design Museumista. Näyttelyn suomalaisen osuuden kuraattorina on toiminut Päivi Talasmaa EMMAsta.

Näyttelystä EMMAn verkkosivuilla: http://www.emma.museum/popartdesign
Näyttelyn ohjelma EMMAssa: http://www.emma.museum/popartdesign_ohjelma

Näyttelystä on saatavilla sekä Vitra Design Museumin tuottama julkaisu että EMMAn tuottama julkaisu.

 

POP-TAIDE:

Pop-taide lähti liikkeelle 1950-luvulla Englannissa ja Yhdysvalloissa ja sitä pidetään vaikutusvaltaisimpana vuoden 1945 jälkeisenä taidesuuntauksena. Pop-taide seurasi toisen maailmansodan jälkeisen kulttuurin muutosta, jossa demokratia, hyvinvointi ja kulutusyhteiskunta vaikuttivat eri alueilla. Pop-taide heijastaa julkisuuskulttuurin, arkipäivän fetisismin ja median luoman kuvan ilmettä. Kuvataiteessa ja designissa pop-taide vaikutti laajalti Euroopassa 1960-luvulla, Suomessa pop-taiteen vaikutus alkoi näkyä 1960-luvun puolessa välissä.

SUOMI-DESIGN 1960-LUVULLA:

1960-luvulla Suomi vaurastui ja modernisoitui kaupallisuuden ja median hallitsemaksi kulutusyhteiskunnaksi. Nopea tekninen ja yhteiskunnallinen kehitys mullisti arkea ja kulutustottumuksia, ja loi uskoa tulevaisuuteen.

Muovi- ja tekstiilituotteet design-ikoneiksi
Pop-taiteen ja popkulttuurin väri- ja muotomaailman vaikutus näkyi tekstiilien ja muoviesineiden voimakkaissa väripinnoissa ja veistoksellisissa muodoissa. Suomalaiset muotoilun ammattilaiset olivat erittäin laaja-alaisia. Erilaisia materiaaleja, erityisesti muovia, kokeiltiin ja yhdistettiin ennakkoluulottomasti.

Muovista tuli 60-luvulla uuden uljaan maailman symboli, tulevaisuususkon raaka-aine, jonka käyttö moninkertaistui. Kaikki oli mahdollista. Muovailtavuutensa ansiosta muovituotteesta saattoi tehdä minkä muotoisen ja minkä kokoisen tahansa: Eero Aarnion tuolit esimerkiksi hyödyntävät vapaita, veistoksellisia pallo- ja ellipsimuotoja, ja Matti Suuronen puolestaan rakensi lujitemuovista Futuron, tulevaisuuden ”avaruustalon”.

Suomalaisen printtikankaan nousu 1960-luvulla aina maailmanmaineeseen asti perustui uuteen tekemisen malliin, uuteen ajattelutapaan. Rohkeus ja erilaisuus erottavat Marimekon tekstiilit ja vaatteet muista aikansa tuotteista. Suunnittelussa näkyy Marimekon taiteilijoiden kiinnostus ja perehtyneisyys kuvataiteisiin. Tämä toi mukanaan ”toisin tekemisen” mallin: raikkaat ja selkeät värit, näyttävät graafiset kuviot, suuret väripinnat ja vapaat muodot.

 

Lisätietoja:
Päivi Talasmaa, intendentti, EMMA.
paivi.talasmaa@emma.museum , p. 050 511 4206

Lehdistökuvat: http://kuvat.emma.museum/kuvat/Lehdistokuvat-Press/POP+Art+Design/
salasana: emmamuseum

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen merkittävimmistä taidemuseoista. EMMAn näyttelytilat on jaettu Saastamoisen säätiön taidekokoelman sekä vaihtuvien näyttelyiden kesken. EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä.

 

Julkaisijan muita tiedotteita

Hae kategoriasta

Kategorian julkaisijoita

Kategorian uusimmat

ePressin asiakkaita
Trafi Radisson Blu Tellabs