Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » EMMAn tapahtuma juhlistaa Futuro-taloa ja 60-luvun asumisutopiaa

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMAn tapahtuma juhlistaa Futuro-taloa ja 60-luvun asumisutopiaa

Julkaistu: 20.04.2015 klo 15:38
Julkaisija: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMA nostaa Futuro-talon ja 60-luvun asumisutopian jalustalle sunnuntaina 26.4. klo 11-17 EMMA on Pop! - Katse Futuroon! -tapahtumassa.

Futuro-talon ennakkoon yhdeksi päiväksi avaavassa tapahtumassa kuullaan mm. Futuro-historioitsija Marko Homeen puheenvuoro teemalla ”Futuron maailma”. Lisäksi EMMA esittää Futuro - Tulevaisuuden olotila -dokumenttia (Dokumentin traileri: http://tinyurl.com/ld2gyn2 ) nonstop-esityksenä läpi tapahtumapäivän. Mukana myös taiteilija ja arkkitehti Jan-Erik Andersson kertomassa kuinka pop pelasti hänen elämänsä.

Futuro-talo on uniikki osa EMMAssa esillä olevaa Pop Art Design -näyttelyä. EMMA on ainut taidemuseo, jossa Futuro nähdään konkreettisena osana Vitra Design Museumin suosittua kiertonäyttelyä. Muissa taidemuseoissa Futuro on ollut esillä pelkkinä kuvina.

Pop-taiteen hengessä tapahtumassa rakennetaan myös karkkipikseliteosta yhdessä yleisön kanssa sekä tuunataan nukkekodin kalusteista uniikkeja designhuonekaluja avoimessa taidepajassa.  Lisäksi EMMAssa nähdään Aalto Fablabin 3D-tulostuslaboratorion työnäytöksiä.

Tapahtuman toteuttavat yhteistyössä EMMA ja Näyttelykeskus WeeGee. Futuro avautuu kesäkaudeksi erikoispäivän jälkeen 5.5. ja on avoinna 13.9. saakka.

Tapahtumasta EMMAn verkkosivuilla: http://www.emma.museum/emma_on_pop
Tapahtumasta EMMAn Facebookissa: https://www.facebook.com/events/1428067400823133/

Lehdistökuvia Futurosta: http://kuvat.emma.museum/kuvat/Lehdistokuvat-Press/Futuro/
Salasana: emmamuseum

FUTURO-TALOSTA:

Arkkitehti Matti Suurosen piirtämästä hiihtomajasta, muovisesta ”avaruustalosta”, tuli 1960-luvun ikoninen symboli, edistyksen ja tulevaisuuden mielikuvien luoja. Avaruuden valloitus oli alkanut Neil Armstrongin laskeuduttua kuuhun heinäkuussa 1969.

60-luku oli laajemminkin avaruuden valloitusinnostus aikaa. Futuro-talon prototyyppi esiteltiinkin vuonna 1968 ”Lentävänä lautasena”, joka oli laskeutunut valmistajansa Polykemin tiloihin. Futuro oli aikansa utopistinen visio tulevaisuuden mahdollisuuksista, ja siitä kaavailtiin ympäri maailmaa leviävää ylellistä loma-asuntoa.

Futuro-taloja valmistettiin kaiken kaikkiaan noin 60, monet niistä on ulkomailla.

Ensimmäinen sarjavalmisteinen Futuro-talo (nro 001) seisoo WeeGee-talon pihalla Espoon Tapiolassa. Vuosien 1973-74 energiakriisit lopettivat kuitenkin niin Futuro-talo-unelman kuin muunkin muoviteollisuuden kehityksen yli 10 vuodeksi.

Lisätietoja tapahtumasta:

Maria Vähäsarja, museolehtori, EMMA
maria.vahasarja@emma.museum p. 046 877 2146

Lisätietoja Futuro-talosta:

Päivi Talasmaa, intendentti, EMMA
paivi.talasmaa@emma.museum p. 050 511 4206

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen merkittävimmistä taidemuseoista. EMMAn näyttelytilat on jaettu Saastamoisen säätiön taidekokoelman sekä vaihtuvien näyttelyiden kesken. EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä.