Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Cosmopolitan-salaatti on kestävä ja makea uutuus, jolla voi korvata jopa tacokuoren

Rödingin tila

Julkaistu: 16.05.2016 klo 08:30
Julkaisija: Rödingin tila

Oletko huomannut, että Suomen markkinoille on saapunut makea, raikas ja rapea salaattiuutuus, Cosmopolitan-salaatti? Pirteän vihreässä salaatissa yhdistyy roomansalaatin kestävyys ja jäävuorisalaatin makea maku. Nämä ominaisuudet tekevät siitä ylivoimaisen lajikkeen niin perinteisissä salaattiannoksissa kuin uudenlaisissa resepteissä, joissa salaatilla voidaan korvata esimerkiksi gluteenia sisältäviä ruoka-aineita.

Cosmopolitan-salaatti soveltuu kaikenlaisiin salaatteihin, mutta muista salaattilajikkeista sen erottaa uskomaton kestävyys. Kestävyydestä huolimatta salaatin maku on makea. Cosmopolitan-salaatinlehti on muodoltaan venemäinen ja sen väri on raikkaan vihreä.

Huikean monikäyttöinen ja kestävä salaatti

Cosmopolitan-salaatinlehti on niin jämäkkä, että sillä voi korvata jopa tacokuoren tai dippikipon. Se soveltuu erinomaisesti myös kaikenlaisten wrappien, kääröjen ja rullien tekoon. Cosmopolitanilla voi korvata esimerkiksi gluteenia tai vehnää sisältävät tortillat, kesärullien riisipaperin tai sushimakien levän. Sen avulla moni tuttu resepti voidaan muokata myös erityisruokavalioihin ja allergiselle sopivaksi sekä lisäaineettomaksi ja terveelliseksi.

Cosmopolitan säilyttää raikkauden, rapeuden ja houkuttelevan ulkonäön myös pilkottuna, joten se sopii erityisen hyvin tilanteeseen, jossa salaattiateriaa joudutaan säilyttämään ennen ruokailua. Pirteän värin ja rapean suutuntuman ansiosta se sopii loistavasti myös lisukkeeksi tai koristeeksi mihin tahansa ruokaan.

Cosmopolitan-salaattia kannattaa kokeilla myös kevyesti wokattuna ja grilliruokien lisukkeena.

Satokaudella Cosmopolitan tulee Pälkäneeltä

Aitoa Cosmopolitan-salaattia viljellään Suomessa pälkäneläisellä Rödingin vihannestilalla ilman kemiallisia torjunta-aineita. Tämä onnistuu biohajoavan kalvon avulla. Salaattipenkki katetaan kalvolla, jonka läpi taimet istutetaan. Kalvo suojaa istutuksia rikkakasveilta ja pitää kasvualustan kosteana ja ravinteikkaana, joten kemiallisia torjunta-aineita ei tarvita. Kotimaisen satokauden ulkopuolella Cosmopolitan-salaattia kasvatetaan Ruotsissa ja Espanjassa.

Cosmopolitan on huippusuosittu salaatti muun muassa Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Alkuperäistä Cosmopolitan-salaattia myydään K-Citymarketeissa, K-Supermarketeissa, Lidl-myymälöissä ja satokaudella S-ryhmän myymälöissä.

Lisätietoa:

Jani Jokinen, Rödingin tila, jani@roding.fi, puh. 0400 955 673.

Rödingin tila on Pälkäneellä sijaitseva vihannesten viljelyyn erikoistunut maatila, jossa on viljelty kasviksia jo 1960-luvulta lähtien. Tilan päätuotteita ovat Cosmopolitan-salaatti, jäävuorisalaatti, porkkana, keräkaali, kukkakaali ja purjosipuli. Rödingin tila viljelee ja pakkaa tuotteensa itse. www.roding.fi.