Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Bisnes kasvaa pyöräilyn imussa

Bisnes kasvaa pyöräilyn imussa

Julkaistu: 02.06.2016 klo 09:15
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Suomi on Euroopan neljänneksi paras pyöräilymaa, mutta silti kaukana alan kirkkaimmista tähdistä Tanskasta ja Hollannista. Esimerkkejä alueen kasvavista suomalaisyrityksistä ja bisnesmahdollisuuksista nähtiin Tampereella 2.6.

”Hieno neljäs sija kannattaa hyödyntää ja kehittää pyöräilyyn liittyvää liiketoimintapotentiaalia kuten saumattoman kevyen ja joukkoliikenteen sovelluksia, pyörä- ja varusteteollisuutta sekä matkailua”, sanoo Tekesin Piia Moilanen.

Pyöräilyn hyödyt Euroopassa lasketaan jo sadoissa miljardeissa, liikevaihto kymmenissä miljardeissa ja kasvupotentiaali jopa kymmenissä prosenteissa. Tekes voi auttaa alan yrityksiä kasvun ja kansainvälistymisen tielle. Kannattaa hyödyntää myös Fiksu kaupunki -ohjelman palvelut, liikenne on yksi ohjelman teemoista.

Tampereen tilaisuudessa mukana olleen Sitran näkökulmasta keskeistä on edistää muutosta kohti kestävämpää ja vähäpäästöisempää yhteiskuntaa. ”Melkein kokonaan fossiilisilla tuontipolttoaineilla toimiva liikenne aiheuttaa viidesosan Suomen ilmastopäästöistä. Pyöräily ja kevytkulkuneuvot ovat erinomainen tapa vähentää näitä päästöjä ja luoda samalla parempaa elinympäristöä ja uutta, kansainvälisestikin kiinnostavaa liiketoimintaa”, sanoo johtava asiantuntija Lari Rajantie Sitrasta.

Valpastin auttaa yrityksiä ja kuntia kestävän kehityksen kyytiin

”Olemme erikoistuneet kestävän liikenteen tuotteisiin ja palveluihin. Autamme asiakkaitamme saamaan kestävän liikenteen hyödyt käyttöönsä. Asiakkaitamme ovat kunnat ja kaupungit, työnantajat sekä erilaiset kiinteistöt yksittäisistä taloyhtiöistä kauppakeskuksiin. Palveluitamme ovat kestävän liikenteen edistämispalvelut ja tuotteita pyörätelineet”, kertoo Valpastimen toimitusjohtaja Mari Päätalo.

Pelagon tyyli puree Tanskassa

Suomalaisen pyörävalmistaja Pelagon suurin vientimaa on Tanska, ja yrityksen tuotteet ovat näkyvästi esillä esimerkiksi Tanskan pyöräilyjärjestön nettikaupassa. Kuinka tähän on päästy?

”Tuotteemme sopivat Tanskan markkinoille ja puhuttelevat paikallista asiakaskuntaa. Hyvä maine, kontaktit ja maahantuoja, joka ymmärtää sekä tuotteen että brändin päälle edesauttavat asiaa”, kertoo Pelagon Timo Hyppönen.

”Sähköavusteisuudesta ja uusista tuotteista on keskusteltu paljon. Olemme rakentaneet muutamia testimalleja sähköpyöristä, mutta toistaiseksi olemme nähneet perus ihmisvetoisissa pyörissä edelleen paljon kehityspotentiaalia. Ennemmin tai myöhemmin myös sähköistysratkaisuja nähtäneen Pelagoissakin.”

Tekesin Fiksu kaupunki -ohjelma järjesti 2.6. Tampereella tilaisuuden, jonka teemana oli pyöräilyyn ja kevytkulkuneuvoihin liittyviä bisnesmahdollisuudet. Tilaisuuden esitykset päivittyvät lähipäivinä tälle sivulle.

Karin Wikman
Tekes
karin.wikman(at)tekes.fi

Lari Rajantie