Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Allergia- ja astmaliitto: Tuoksujen cocktail ei sovi joukkoliikenteeseen

Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto: Tuoksujen cocktail ei sovi joukkoliikenteeseen

Julkaistu: 25.08.2016 klo 12:56
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto muistuttaa lomilta palaajia tuoksujen käyttöön liittyvästä huomaavaisuudesta. Aamulla liikkeelle lähtiessä suihkautetut tuoksut aiheuttavat usein oireita kanssamatkustajille joukkoliikenteessä.

- Saamme säännöllisesti vaikuttamispyyntöjä juuri siihen, että ihmiset huomioisivat toisensa paremmin julkisessa liikenteessä. Ainakin työpäivinä on hyvä vaihtaa voimakkaat hajuvedet mietoihin. Riittävän moni ei myöskään vielä muista, että myös tupakan ja hien haju aiheuttavat yhtä lailla oireita. Pahimmillaan oireet saattavat jatkua koko päivän, huomauttaa viestintäpalvelujen johtaja Niki Alanko Allergia- ja astmaliitosta.

- Huomaavaisuus tuoksuasioissa koskee toki muutakin kuin työmatkaliikennettä. Me kaikki jaksamme paremmin niin töissä, koulussa kuin vapaa-ajalla, kun voimme hengittää raitista ilmaa voimakkaan tuoksucocktailin sijaan. Tuoksukuormaa kannattaa pohtia myös omaksi eduksi, Niki Alanko lisää.

Allergia- ja astmaliiton mukaan väestöstämme 10 – 40 prosenttia on tuoksuyliherkkiä. Liiton julkaisema Tuoksutko liikaa? -juliste on hienovarainen muistutus tuoksujen käytöstä. A4-kokoisen julisteen voi tilata tai tulostaa osoitteesta www.allergia.fi/julkaisut/tilaan-materiaalia.

Allergia- ja astmaliitto järjestää Tuoksuton viikko -kampanjan 31.10. – 13.11.2016. Kampanja järjestetään nyt kolmatta kertaa.

Lisätiedot toimituksille
Niki Alanko, viestintäpalvelujen johtaja, p. 040 5255 982
Tiedottaja Elina Demir, p. 040 544 9728, tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatiedon jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon