Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Allergia- ja astmaliitto: Katupöly aiheuttaa ärsytysoireita kaikille

Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto: Katupöly aiheuttaa ärsytysoireita kaikille

Julkaistu: 31.03.2016 klo 09:18
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Katupöly tuntuu silmissä ja kurkussa, nenä vuotaa ja yskittää. Astmaatikolle se voi pahimmillaan aiheuttaa sairaalakäynnin. Allergia- ja astmaliitto muistuttaa, katupölyn pienhiukkaset voivat kulkeutua keuhkorakkuloihin saakka.

- Hengityssuojain on tärkeä apu katupölyä vastaan. Valitse uloshengitysventtiilillä varustettu suojain, koska se helpottaa hengittämistä suojainta käytettäessä. Hengityssuojaimia on saatavilla mm. apteekeissa ja hyvin varustetuissa päivittäistavarakaupoissa, muistuttaa allergianeuvoja Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta.

Keskivaikeaa tai vaikeaa astmaa tai keuhkoahtaumatautia sairastavalle ei hengityssuojainta suositella, koska se lisää hengityksen vastusta. Tällöin on syytä harkita ulkona liikkumisreittejä ja etenkin fyysistä rasitusta ulkoilmassa.

Nenäkannu lievittää oireita
Allergia- ja astmaliitto muistuttaa, että myös nenäkannu on hyvä apuväline katupölykaudella. Nenäkannulla huuhdellaan päivän pölyt pois nenän limakalvoilta.

- Nenän limakalvojen huuhtelu vähentää nenän karstaisuutta ja lievittää ärtyneitä ja kuivia limakalvoja. Limakalvojen kuivumista voi lievittää myös nenän kostutussuihkeilla, Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta ohjeistaa.

Allergia- ja astmaliiton ohjevideo nenäkannun käyttöön on saatavilla osoitteessa www.allergia.fi/ohjevideot.

Lisätietoja toimituksille:
Allergianeuvoja, koulutuspäällikkö Anne Vuorenmaa, p. 040 558 3714

Tiedottaja Elina Demir, p. 040 544 9728, tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatiedon jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon