Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Älä heitä käytettyä joulupaperia paperinkeräysastiaan - Pakkauskartongille oma keräysastia

Paperinkeräys Oy

Julkaistu: 17.12.2015 klo 12:02
Julkaisija: Paperinkeräys Oy

Kierrätys- ja ympäristönhuoltopalveluja valtakunnallisesti tarjoava Paperinkeräys muistuttaa lahjapaperien ja -pakkausten oikeanmukaisesta kierrättämisestä. Joululahjapaperi sekä lahjanaru kuuluvat ensisijaisesti energiajäteastiaan. Toisena vaihtoehtona on sekajäteastia, mikäli energiajätteen keräyspistettä ei ole ulottuvilla.

Sama pätee kukkien käärepaperiin. Sen oikea ja paras paikka on energiajäteastia ja vasta toissijaisesti sekajäteastia.

Paperinkeräys korostaa, että lahjapaperi ei kuulu kotikeräyspaperin joukkoon, eli lehtien ja mainosten sekaan. Sitä ei saa myöskään laittaa keräyskartonkiastiaan.

”Syynä on lahjapaperin vahva pintavärjäys sekä runsas teippisitko. Usein paperissa ja lahjanarussa on myös erilaisia epäpuhtauksia. Tämän vuoksi kumpikaan ei sovi enää kierrätettäväksi ja uudeksi paperiraaka-aineeksi”, Paperinkeräyksen aluetiimipäällikkö Tatu Savolainen neuvoo.

Savolainen muistuttaa, että hyväkuntoinen joulupaperi sopii käytettäväksi uudestaan. Turhaa poisheittämistä on syytä välttää. Pienemmästäkin paperipaloista saa tehtyä joulukoristeita ja muuta kierrätyssomistetta.

Pakkauskartongille ja joulukalenterille oma keräysastia

Kartonkiset lahjapakkaukset tulee viedä niille kuuluviin kartongin keräyssäiliöön. Keräyssäiliö on sama, minne viedään maito- ja mehutölkit, leivoslaatikot, puhdistetut paperipohjaiset kertakäyttöastiat, muro- ja keksipaketit, paperipussit ja -kassit, talouspaperihylsyt, munakennot, aaltopahvit ja juomien kartonkiset monipakkaukset. Myös kartonkiset joulukalenterit kelpaavat keräyskartongiksi.

Maito- ja mehutölkit voi tiputtaa kartongin keräysastiaan muovikorkkeineen.

”Pakkausten oikea lajittelu on tärkeä ympäristöteko ja se kuuluu meille jokaiselle. Poisheitettävä jäte matkaa käsittelyn jälkeen kartonkiteollisuuden raaka-aineeksi. Lajittelu on tänä vuonna entistäkin tärkeämpää, sillä jätteen kierrätysvelvoitteet kiristyvät koko ajan. Esimerkiksi 1.1.2016 astuu voimaan uusi asetus kaatopaikkojen roolista. Sen mukaan kaatopaikoille ei saa enää tuoda biohajoavaa jätettä tai vaikkapa tekstiilejä."

Jos omassa taloyhtiössä ei ole paperin tai kartongin keräysastiaa, lähin alueellinen keräyspiste löytyy osoitteesta http://www.kierratys.info/

Katso video joulupapereiden, -narujen ja -pakkausten oikeanlaisesta kierrätyksestä. Videota saa käyttää vapaasti. https://dreambroker.com/channel/xsmdhxfd/ydpdfoz5

aluetiimipäällikkö Tatu Savolainen, Paperinkeräys Oy
puh: 050 555 5210
tatu.savolainen@paperinkerays.fi

Valtakunnallisena ja uudistumishaluisena logistiikkayrityksenä muutamme sinunkin jätteen raaka-aineeksi. Pahvi, paperi, puu, muovi, metalli, lasi sekä sähkö- ja elektroniikkaromu kulkevat kaikki kauttamme. Lopuksi erilaiset jakeet pääsevät hyötykäyttöön.

Olemme toisenlainen jätehuollon toimija. Me tavoittelemme aina jätehuollon tehostamista: suunnittelemme hyvin alkulajittelun ja tyhjennämme vain täysiä säiliöitä. Automme eivät käy turhaan kiinteistösi, yrityksesi tai teollisuuslaitoksesi pihalla – toisin kuin alalla yleensä, käytämme omien autojen sijaan kuljetuskumppaneita. Siksi meille on tärkeää, ettei turhia ajokilometrejä tule. Toimintamalli säästää näkyvästi jätehuoltosi kustannuksia.

Olemme myös Suomen johtava aineellisen tietoturvan osaaja: tuhoamme luottamukselliset asiakirjat, kovalevyt, ammattivaatteet ja markkinointimateriaalin. Otamme vastaan myös prototyyppejä, joiden aukottomasta tuhoamisesta vastaamme.

Kuormalavoissa olemme niin ikään alan kärkeä. Myy meille tarpeettomat, hyväkuntoiset lavasi. Kauttamme hoituu myös lavojen ostaminen ja vuokraus.

Johdamme aina tiedolla, ja siksi hallitsemme moninaiset ja muuttuvat materiaalivirrat. Meiltä saat ulkoistetun asiantuntemuksen kaikissa jätehuoltosi asioissa.

Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 72,5 miljoonaa euroa ja henkilöstöä meillä työskentelee noin 250.