Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » 30.000 nuttua valmiina jaettavaksi vastasyntyneille Etiopiassa

Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

30.000 nuttua valmiina jaettavaksi vastasyntyneille Etiopiassa

Julkaistu: 28.02.2015 klo 16:45
Julkaisija: Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

Yhteensä 115 valtavaa pahvilaatikollista täynnä toinen toistaan värikkäämpiä, Suomessa neulottuja vauvan nuttuja on saapunut turvallisesti lentorahtina Addis Abebaan.
"Lämpimät kiitokset ihan jokaiselle projektiin osallistuneelle! Pitkän ja vaikean tullausprosessin jälkeen nutut ovat nyt valmiina jaettavaksi vastasyntyneille vauvoille sairaaloihin," iloitsee Kansanlähetyksen lähetystyöntekijä ja nuttuprojektin äiti Pirkko Tuppurainen Etiopiasta.

Nuttuprojekti sai alkunsa sadekaudella 2008. Airan sairaalan synnytysosaston henkilökunta kysyi diakonissa Pirkko Tuppuraiselta, voisivatko suomalaiset keksiä heidän pienille keskosilleen jotain lämmintä vaatetta, että nämä selviäisivät sadekaudesta. Tuppurainen suunnitteli mallin, ja sen jälkeen puikot alkoivat heilua. Ensimmäiset nutut neulottiin Ikaalisissa, Tampereella ja Valkeakoskella.

Innostus nuttujen neulomiseen levisi valtavaa vauhtia ensin ympäri Suomea ja myös muualle maailmaan. Mukana on ollut tuhansia yksityisiä neulojia 8-vuotiaista 94-vuotiaisiin. Yhteensä 880 erilaista kansalaisjärjestöä, työpaikkaa, koululuokkaa ja seurakuntaa on myös tarttunut puikkoihin.
"Miltä kuulostavat seuraavat esimerkeiksi ottamani ihanat neulojaryhmät: Vaajakosken kuntosalin mummoryhmä, Svenska kyrkan i Uppsala, suomalaisen srk-ryhmän ”Juttunurkka”, Suomen Baptistikirkon nuttupiirit, Seismologian instituutti - Institute of Seismology, Geotieteiden ja maantieteen laitos, Espanjan aurinkorannan käsityökahvila, Kiimingin Harmaat pantterit, Himangan Lähetyskökkäläiset, Jämsän sairaalan kirurgian osasto, Karesuandon Ruotsin puolen ala-aste, KAOS eli kylän akkojen ompeluseura Nurmijärveltä, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varman työntekijöitä Helsingistä, Kuopion terveydenhuollon tietotekniikan opiskelijat, KYKS syöpätautien klinikka, Lahden maistraatti, Linnainmaan töppösmummot, Merikarvian Etiopian vauvojen nutturalli, Nordea Pankki Suomi Oyj Kaakkois-Suomen työntekijät, Oulun läänin kätilöyhdistys, Porin srk-yhtymän Teljän srk:n nuoret aikuiset ja jatkojatkorippiläiset, Rauhanyhdistyksen laulukuoron mummelit, Sanoma News Oy:n Talous-ja hallintopalvelut?"

"Nuttuja on tullut yhteensä melkein satatuhatta. Suomalainen Reima ry:n lahjoittama äitiyspakkaus odottaa sadannen tuhannen nutun saajaa," Pirkko Tuppurainen hymyilee.

Tavoitteena turvallinen synnytys

Nuttuja on neulottu 16. eri maassa ja niitä on jaettu ainakin 45 eri sairaalaan ja orpokotiin. Suurin osa on jaettu maailman köyhimmissä maissa Etiopiassa ja Afganistanissa.

"Nuttu on esittäytynyt myös Etiopian pääministerille ja Suomen kehitysyhteistyöministereille. Afganistanissa terveysministeri on ollut mukana jakamassa nuttuja. Suomen suurlähettiläs Leo Olasvirta on esitellyt nuttua Etiopian päättäjille mm. Etiopian valtiovarainministeriössä. Lääkäri Heli Bathija on tehnyt merkittävän työn projektissa Sveitsistä Afganistaniin.

Kaikkein tärkeimmän lauseen, jonka Pirkko Tuppurainen on projektin aikana kuullut, on sanonut Etiopian suurimman sairaalan synnytyslääkäri. Nutun nähtyään hän totesi: ”Tämä voi olla se juttu, jonka avulla saamme äidit synnyttämään sairaalaan”.

Vain kahdeksan prosenttia äideistä synnyttää koulutetun henkilökunnan avulla sairaaloissa. Etiopiassa kuolee synnytykseen 350 äitiä sadastatuhannesta. Suomessa vastaava luku on viisi.
"Suureksi riemuksemme Dupheen terveyskeskuksessa henkilökunta kertoi synnytysten välittömästi lisääntyneen, kun nuttuja alettiin jakaa."

Nuttuprojekti jatkuu, Etiopian tullivaikeuksien vuoksi kohdemaata tullaan todennäköisesti vaihtamaan. Neulonta -ja postitusohjeet löytyvät www.nuttu.info ja FB:n Nuttu-sivuilta.

Kansanlähetys kerää parhaillaan varoja näiden 115 Etiopiaan saapuneen nuttulaatikon tullimaksuihin.

Lahjoitukset kohdistetaan Suomen Ev. Lut. Kansanlähetyksen nuttutilille viitteellä 6200 75033

Pankkitilitiedot:
NORDEA: FI83 2070 1800 0283 25
Swift/Bic-koodi: NDEAFIHH
OP: FI14 5043 1920 0034 52
Swift/Bic-koodi: OKOYFIHH

Rahankeräyslupa

Kuvat: Anna_Maijan_nuttu_Pirkko_Tuppurainen
Nuttu vastaa Etiopian oloissa pientä äitiyspakkausta. Köyhissä oloissa se on monille vauvoille ainut vaatekappale. Se on myös käytännöllinen, koska se ”kasvaa” vauvan mukana. Joistakin nutuista tulee tiedoksi myöskin neuloja. Tämän nutun on tehnyt Anna-Maija Jyväskylästä.

Ensimmainen_Pirkko_Tuppurainen
Ensimmäisen nutun 30.000:nnen lastista sai ihana pieni tyttö, joka syntyi keisarinleikkauksella 12. päivä helmikuuta.

Pirkko_Tuppurainen_Eden_ja_Naomi_Lehtinen_kuva-Tania Lehtinen
"Hei, onks sulla syntymäpäivä, kun sä sait noin paljon paketteja?" kysyi pieni Naomi-tyttö (oik.)
Pirkko Tuppuraiselta 115 nuttupaketin saavuttua Addis Abebaan.
Kuva: Tania Lehtinen

Lastin_purku_Pirkko_Tuppurainen
Nuttulastin purkua Addis Abebassa. Etiopian Mekane Yesus -kirkon kehitysprojektit kohdistuvat 90 miljoonan asukkaan maassa 11 miljoonaan ihmiseen. Projekteja on kaikkiaan 236, ne työllistävät 2000 työntekijää ja ovat arvoltaan noin 456 miljoonaa birriä joka vastaa lähes 20 miljoonaa euroa.
Kuva: Pirkko Tuppurainen

Kansanlähetys (SEKL) on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliike ja lähetysjärjestö. Järjestön noin 70 ulkomaantyöntekijää toimivat Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa. He tekevät muun muassa seurakunta-, opetus-, media- ja kirjallisuustyötä sekä toimivat avustus- ja kehitystehtävissä.

Kotimaassa Kansanlähetys toimii 17 piirijärjestön kautta yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa.

Kustannustoiminnasta huolehtii Kustannusosakeyhtiö Uusi Tie.