Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely Kotkan kaupunginkirjastossa

Suomen tietokirjailijat ry

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely Kotkan kaupunginkirjastossa

Julkaistu: 16.09.2015 klo 12:08
Julkaisija: Suomen tietokirjailijat ry

Avajaisissa 23. syyskuuta 2015 mukana Jukka-Pekka Pietiäinen ja Lasse J. Laine. Näyttely esillä kirjaston toisessa kerroksessa 23.9.–10.10.2015. Vapaa pääsy.

Joel Kuortin ja Jukka-Pekka Pietiäisen teokseen 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa – Abckiriasta Mustaan orkideaan pohjaava roll-up-näyttely esittelee tietokirjallisuuden eri lajit ja kunkin lajin merkittävät suomalaiset teokset. Näyttely on kiertänyt kirjastoissa ympäri Suomen jo toista vuotta. Kotkan kaupunginkirjaston toisessa kerroksessa näyttely on esillä lauantaihin 10. lokakuuta saakka.

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely ei pyri muodostamaan tietokirjakaanonia. Niin näyttelyn kuin sen pohjana olevan teoksen tarkoitus on haastaa katsoja ja lukija pohtimaan, ovatko juuri mukaan valitut teokset ansainneet paikkansa sadan joukossa. Entä mitä listalta puuttuu?

Näyttely on toteutettu Tietokirjallisuuden edistämiskeskuksen tuella.

Avajaisten ohjelma

klo 18–18.30 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttelyn esittely, Jukka-Pekka Pietiäinen
klo 18.30–19.15 kirjailijahaastattelussa Lasse J. Laine, Terhi Pietiläinen haastattelee

Lasse J. Laine on yksi Suomen suosituimpia luontokirjailijoita. Hän on kirjoittanut muun muassa kirjat Suomalainen lintuopas (1996), jota on myyty kaikkiaan yli 200 000 kappaletta, Suomen luonto-opas (2000) ja Lintuharrastajan opas (2004). Laineen ja Iiris Kalliolan kirjoittama Suomen lasten luontokirja valittiin Vuoden luontokirjaksi 2010 ja tekijät saivat siitä myös tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon. Laineen tuorein teos on Suomen linnut – Tunnistusopas (2015).

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely

Kotkan kaupunginkirjasto, Kirkkokatu 24, 2. krs
Avoinna: ma–ti klo 9–20, ke–pe klo 9–19, la klo 9–15
Vapaa pääsy

Lisätiedot:
Jukka-Pekka Pietiäinen | toiminnanjohtaja | Suomen tietokirjailijat ry
jukka-pekka.pietiainen@suomentietokirjailijat.fi | 050 543 9891

Terhi Pietiläinen | Kaakonkulman aluevastaava | Suomen tietokirjailijat ry
terhi.pietilainen@hamina.fi | 050 545 2589

_____

Suomen tietokirjailijat ry on maamme suurin kirjailijajärjestö. Se edistää tietokirjallisuutta, jakaa apurahoja ja palkintoja sekä valvoo tieto- ja oppikirjailijoiden tekijänoikeudellisia ja taloudellisia etuja. Yhdistyksellä on yli 3 100 jäsentä.

suomentietokirjailijat.fi | Facebook | Twitter