Skeittari Ian Waelder tutkii taiteessaan skeittauskulttuurin toistettavuutta videon, valokuvan ja äänen muodossa. Who would be interested in an empty parking lot? -näyttelyn kuvista yksikään ei ole alun perin hänen ottamansa: teokset ovat kokoelma erilaisin tekniikoin ”omittuja”, uudelleenrajattuja ja muokattuja kuvia, joita Waelder on koonnut skeittauskulttuurin keskeisistä filmeistä, lehdistä ja kirjoista.
Who would be interested in an empty parking lot? on osa näyttelysarjaa, jossa Ian Waelder syventää kiinnostustaan skeittaukseen ja nuorisokulttuuriin sekä niiden toistettavuuteen. Toimintatapa on keskeinen koko hänen taiteellisessa tuotannossaan ja sen ymmärtämisessä. Waelderin teoskokonaisuus sai alkunsa perinteisestä filmikuvaamisesta, mutta nyt esillä olevassa näyttelyssä kaikki kuvat on koottu muualta.
Waelder alkoi työstää näyttelyssä esillä olevaa, skeittaajien kasvokuvista koostuvaa Professional Portraits (A Chronology of Skateboarding) -sarjaa vuonna 2016 keräämällä stillkuvia sadoista internetin skeittausvideoista ja -dokumenteista. Waelder on rajannut kuvien keskiöön henkilöt, jotka ovat vaikuttaneet skeittauskulttuurin historiaan ja hänen omaan skeittaamiseensa. Muotokuviin on tallentunut hetkiä ennen temppua tai kaatumista. Kuvat on tulostettu mustavalkoisella kotiprintterillä ohuille luonnospapereille, jotka on kiinnitetty suoraan seinään kuvien haurauden korostamiseksi.
Näyttelyssä toisella seinällä on suuri kuvatuloste hahmosta, joka näyttää joko kaatuvan tai olevan liikkeessä. Kuva on uusi versio ikonisesta valokuvasta, jonka Ivory Serra on ottanut skeittipioneeri Andy Kessleristä. Waelder on poistanut kuvasta ympäristön henkilön ympäriltä. Suurentaminen on antanut teokselle veistosmaisen, näyttelytilaa hallitsevan muodon.Viereisen seinän neljä suurta tulostetta on skannattu skeittilehden artikkelista. Näyttelyyn tuotuna lehtileikkeet rakentavat tarinaa, joka saa katsojan tutkimaan uuteen kontekstiin siirtyneiden tekstien ja kuvien suhdetta.
Ian Waelder on luonut näyttelyyn myös äänimaiseman, joka koostuu hänen omien kaatumistensa synnyttämistä äänistä. Äänet on kerätty skeittivideoilta, joita Waelderin ystävät ovat kuvanneet vuosina 2008–2012.
Ian Waelder (s. 1993 Madrid, Espanja) on Saksan Frankfurt am Mainissa asuva taiteilija. Waelder tutkii taiteessaan esikaupunkikulttuuria muistin avulla. Valokuvaa, ääntä, tekstiä ja veistoksia teoksissaan käyttävä Waelder on kiinnostunut jäljistä, joita ihmiset jättävät elinympäristöönsä. Waelder on saanut Full Contact Prize 2013 -palkinnon SCAN-valokuvafestivaalilla Espanjan Tarragonassa ja hänen töitään on ollut esillä mm. La Casa Encendidassa ja Salón-galleriassa Madridissa sekä L21 Galleryssa Mallorcalla. Waelder opiskelee kuvataiteita Städelschulessa Frankfurt am Mainissa.
Näyttely on valittu Suomen valokuvataiteen museon Projekti-tilaan avoimessa haussa. Projekti-tila on tarkoitettu näyttelyille ja hankkeille, joissa valokuvaa tai muita linssipohjaisia medioita käytetään taiteen, nykytaiteen tai tutkimuksen välineenä. Tila esittelee kiinnostavia näyttelykokonaisuuksia sekä tuoreilta että vakiintuneemmilta tekijöiltä.
Ian Waelder: Who would be interested in an empty parking lot?
Suomen valokuvataiteen museo, Projekti-tila
Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, Helsinki
Näyttelyn avajaiset to 22.3. klo 17–19. Ian Waelderin taiteilijatapaaminen klo 16–17. Avajaisiin ja taiteilijatapaamiseen vapaa pääsy.
Näyttely avoinna 23.3.–3.6.2018
Liput 10/5/0 euroa, Museokortilla vapaa pääsy
ti–su klo 11–18, ke 11–20, ma suljettu
Lisätiedot:
Lauri Alaviitala, viestintäasiantuntija, Suomen valokuvataiteen museo
[email protected], 050 526 8336
Suomen valokuvataiteen museo on Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitseva valokuvan erikoismuseo, joka esittää näyttelyissään kotimaista ja kansainvälistä nykyvalokuvausta sekä tuo esille valokuvan monimuotoista historiaa.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1