Etusivu » Tiedotteet » Valokuvaus » Mikko Hietaharjun esseeteos Paperilyhty virrassa – zen ja valokuvaus pohtii valokuvien merkitystä

Viisas Elämä

Julkaistu: 23.09.2014 klo 13:54
Julkaisija: Viisas Elämä

Millainen on hyvä valokuva? Syntyvätkö parhaat teokset pitkällisen sommittelun tuloksena vai onko koskettavan valokuvan taustalla aina myös jotain sanatonta? Mikä on se jokin, joka erottaa tyhjiksi jääneet otokset niistä, jotka meidät todella pysäyttävät?

Mikko Hietaharjun teos Paperilyhty virrassa – zen ja valokuvaus on kiehtova matka valokuvien taakse, valokuvaamisen filosofiaan ja itämaisen ajatteluun. Hietaharjun valokuvat rytmittävät monipuolisia esseitä, jotka käsittelevät muun muassa valokuvan merkitysten muodostumista, haikujen ja valokuvien yhteyttä sekä japanilaisia myyttejä ja kivipuutarhoja.

Hietaharju päätyy nimeämään valokuvataiteen tärkeimmiksi taustatekijöiksi hetkessä olemisen taidon ja intuition. Kuvaajan tehtäväksi muodostuukin maailman muuttamisen sijaan ainutlaatuisten hetkien tallentaminen.

Mikko Hietaharju on FT, visuaalisen viestinnän kouluttaja, valokuvakriitikko ja valokuvataiteilija. Hän työskentelee Jyväskylän aikuiskoulutuskeskuksessa kouluttajana.

Anna Ulvinen

anna.ulvinen@basambooks.fi

www.basambooks.fi

Basam Booksin Viisas elämä -sarja ohjaa lukijat lähemmäksi elämäniloa, sopusointua ja henkistä hyvinvointia. Viisas elämä sisältää laadukkaita ja inspiroivia teoksia länsimaisen psykologian uusimmista virtauksista elämäntaidon klassikkoteoksiin.