Etusivu » Tiedotteet » Valokuvaus » Mediakutsu: 2.4. Autismitietoisuuspäivä: Hetkiä kirjolla – Moments on the Spectrum -taidenäyttelyn avajaiset klo 10

Autismi- ja Aspergerliitto ry

Julkaistu: 30.03.2015 klo 14:55
Julkaisija: Autismi- ja Aspergerliitto ry

Maailman Autismitietoisuuspäivänä kiirastorstaina 2. huhtikuuta Autismi- ja Aspergerliitto ry tuo esille autismin kirjon omaa kulttuuria ja taidetta Helinä Rautavaaran museossa järjestettävässä taidenäyttelyssä: HETKIÄ KIRJOLLA – Moments on the Spectrum 2.4.–26.4.2015. Näyttelyllä herätellään ihmisten tietämystä autismista ja autismikulttuurista ja tehdään autismia näkyväksi. Lisäämällä autismitietoisuutta pyritään vähentämään ennakkoluuloja ja niistä johtuvaa syrjintää.

Yhdistyneiden kansakuntien julistamaa Maailman Autismitietoisuuspäivää (World Autism Awareness Day, WAAD) vietetään vuosittain. Euroopan unionin alueella asuu yli 3,3 miljoonaa autismin kirjon ihmistä, Suomessa heitä on arviolta 54 000.

Avajaisia vietetään 2.4. klo 10–12 Helinä Rautavaaran museossa, näyttelykeskus WeeGee, Ahertajantie 5, Espoo. Ohjelmassa Autismi- ja Aspergerliiton toiminnanjohtaja Tarja Parviaisen avajaispuheenvuoro, taiteilija Tuuli Aution puheenvuoro sekä musiikkiesityksiä: Ilkka Aaltosen ja Viljami Haakanan "Asperger-elämä" -kappaleen ensiesitys ja musiikkia Resonaari Triolta.

Tervetuloa!

Toiminnanjohtaja Tarja Parviainen, 050 409 7940, tarja.parviainen(at)autismiliitto.fi
Tiedottaja Katariina Mäkelä, 050 591 5899, katariina.makela(at)autismiliitto.fi

www.autismiliitto.fi/waad www.facebook.com/Autismiliitto, Twitter: @autismiliitto

Autismi on neurobiologinen häiriö, johon liittyvät toimintarajoitteet näkyvät käyttäytymisessä, vuorovaikutuksessa ja kommunikoinnissa. Aistimaailma – näkö-, kuulo-, tunto-, haju- tai makuaisti – voi olla korostunut tai muuten valtavirrasta poikkeava. Puhutaan autismin kirjosta, sillä autismiin liittyvät oireet vaihtelevat lievistä vaikeisiin: toinen tarvitsee tukea 24 tuntia vuorokaudessa, toinen pärjää kevyellä tuella. Autismi on elinikäistä. Se on vain yksi osa ihmistä, eikä määrittele koko persoonaa. Autistinen ihminen haluaa elää samanlaista elämää kuin muutkin, osallistua arkeen iloineen ja suruineen.

Autismin kirjoon kuuluvat autismin ja Aspergerin oireyhtymän lisäksi Rettin oireyhtymä ja disintegratiivinen kehityshäiriö. Autismin kirjoon lukeutuvia henkilöitä on Suomessa arviolta 54 000. Vuonna 1997 perustettu Autismi- ja Aspergerliitto ry on valtakunnallinen edunvalvontajärjestö, jolla on 25 jäsenyhdistystä. Esteettömyys, saavutettavuus ja osallisuus ohjaavat liiton toimintaa.