“Hyvin harvoin menen jonnekin ottamaan valokuvia.
Otan valokuvia, koska olen jossakin.” – JH Engström, 2003
Ruotsalaisvalokuvaaja JH Engström (s. 1969) tunnetaan omakohtaisista kuvasarjoistaan, joissa hän dokumentoi ekspressiivisesti lähipiiriään ja itseään. Härifrån-näyttely kokoaa yhteen Engströmin monipuolisen tuotannon kolmelta vuosikymmeneltä. Suomen valokuvataiteen museossa nähtävä näyttely on osa Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoa.
Valokuvaajana Engström luottaa intuitioon ja ottaa rohkeasti kontaktia kuvattaviinsa. Palkituissa valokuvakirjoissaan hän on yhdistellyt ennakkoluulottomasti erilaisia kuvaustyylejä. Koko tuotannon läpi kulkee vahva omaelämänkerrallinen ote, joka valottaa kuvaajan henkilökohtaista tapaa katsoa maailmaa.
Engström kuvaa filmille, ei koskaan digikameralla, mutta ilmaisultaan hän on monipuolinen ja kokeileva. Härifrån-näyttelyssä eri ympäristöissä eletty elämä vyöryy esiin moninaisena: tilannekuvina, muotokuvina, omakuvina, asetelmina, maisemakuvina. Engström taltioi tunnelmia mestarillisesti sekä mustavalko- että värikuviinsa, yhtä lailla harkitusti aseteltuihin otoksiin kuin nopeasti napattuihin näppäilykuviin.
JH Engströmin tuotantoa rytmittää syrjäseudun ja suurkaupunkielämän kontrasti. Kun Engström oli 10-vuotias, hänen perheensä muutti Ruotsin maaseudulta Pariisiin. Muutos pienestä ja hiljaisesta Värmlannista kiireiseen ja sykkivään Euroopan sydämeen oli valtava. Jännite näkyy myös Engströmin läpimurtokirjassa Trying to Dance (2004), joka syntyi osittain New Yorkissa, osittain Värmlannissa. Uusimmassa, jo seitsemännessätoista valokuvakirjassaan Crash (2017) Engström tekee jälleen paluun tyhjentyvälle kotiseudulleen, pysyvän luonnon ja muuttuvaisen ihmiselämän juurille.
Myös Engströmin oma polku valokuvaajana on ollut monivaiheinen. 15-vuotiaana hän löysi valokuvauksen pariin innostuttuaan luontokuvauksesta. 21-vuotiaana hän oli Pariisissa muotikuvaaja Mario Testinon assistenttina ja kahta vuotta myöhemmin jakoi Tukholmassa pimiön valokuvataiteilija Anders Petersenin kanssa. Engström opiskeli Göteborgin yliopistolla valokuvausta vuoteen 1997 asti, jolloin ilmestyi hänen ensimmäinen valokuvakirjansa, kodittomista tukholmalaisnaisista kertova Shelter. Ura valokuvataiteilijana jatkui New Yorkissa, Ranskassa ja Ruotsissa. 2000-luvulla Engström on laajentanut ilmaisuaan myös installaatioihin, videoihin ja kirjoittamiseen.
Härifrån on tähän asti laajin läpileikkaus JH Engströmin taiteelliseen tuotantoon. Näyttelyssä on esillä valokuvia yli kymmenestä kuvasarjasta vuosilta 1991–2017, videoteoksia sekä valokuvakirjoja. Esillä olevien kuvien määrässä mitattuna Härifrån on suurin Valokuvataiteen museossa järjestetty näyttely.
JH Engstöm: Härifrån
23.8.–18.11.2018
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, Helsinki
ti–su 11–18, ke 11–20, ma suljettu
liput 10/5 euroa, Museokortilla ja alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
Näyttely on osa Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoa.
Näyttely sisältää alastomuutta.
Pressitilaisuus keskiviikkona 22.8. klo 10–11.30
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, Helsinki
JH Engström on paikalla haastatteluja varten.
Ilmoittautumiset pressitilaisuuteen, haastattelupyynnöt ja lisätiedot:
Lauri Alaviitala, viestintäasiantuntija, Suomen valokuvataiteen museo
[email protected]
050 526 8336
Henriikka Uotila, viestintäharjoittelija, Suomen valokuvataiteen museo
041 548 9794
Näyttelyn avajaiset ke 22.8. klo 18–20. Vapaa pääsy.
» Kaikki kuvat mediakäyttöön (Google Drive -kansio)
Shelter-kuvasarjaan JH Engström kuvasi kodittomia naisia tukholmalaisessa päiväkeskuksessa vuosina 1994–1997. Dokumentaarinen kuvasarja keskuksen asukkaista, työntekijöistä ja miljööstä ilmestyi kirjana vuonna 1997.
Sketch of Paris -kuvasarja kokoaa yhteen Engströmin Pariisin kuvia vuosilta 1991–2002. Engström kuljetti kameraa mukanaan baareissa ja kaduilla, kaikkialla missä hän kaupungissa liikkui, kuvaten niin ystäviään kuin tuntemattomia.
Revoir (suom. jälleennäkeminen) on kertomus nuorista aikuisista, rakkaudesta ja intohimosta päätapahtumapaikkana vuosituhannen vaihteen New York.
JH Engström kuvasi From Back Home -sarjan vuosina 2001–2008 kotiseudullaan Värmlannissa. Engström kirjoittaa tyhjentyvästä kotiseudustaan: ”Ehkä kotiin palaaminen ei ole oikeasti mahdollista. Mutta täältä olen kotoisin. Nämä kuvat ovat kunnianosoitus ihmisille ja seudulle, josta olen lähtöisin. Olen palannut johonkin sellaiseen, jonka ruumiini ja tunteeni tunnistavat.”
Crash-sarjassa Engström on jälleen kotiseudullaan Värmlannissa. Valokuvajaa tulkitsee maisemakuvan perinnettä omintakeisella tavalla. Negatiiveina esitettyjen kuvien värimaailma tekee maisemista yhtä aikaa tunnistettavia ja tunnistamattomia.
JH Engström
JH Engström (s. 1969, Karlstad) on ruotsalainen valokuva- ja videotaiteilija. Engström asuu ja työskentelee Pariisissa sekä Smedsbyssä Ruotsin Värmlannissa.
JH Engströmillä on ollut useita yksityisnäyttelyitä, mm. Värmlannin museo (Ruotsi, 2017 ja 2009); Hôtel Fontfreyde, Clermont-Ferrand (Ranska, 2016); FOAM Amsterdam (Alankomaat, 2014); National Media Museum, Bradford (Iso-Britannia, 2010) sekä Hasselblad Center, Göteborg (Ruotsi, 2005). Engstömin teoksia on hankkinut kokoelmiinsa mm. Fotomuseum Winterthur (Sveitsi), the Museum of Fine Arts, Houston (Yhdysvallat); Moderna Museet Stockholm (Ruotsi) sekä Musée Nicéphore Nièpce (Chalon-sur-Saône, Ranska).
Engström on julkaissut yhteensä seitsemäntoista valokuvakirjaa: Shelter (1997); Trying to Dance (Journal, 2003); Haunts (Steidl, 2005); CDG/JHE (Steidl, 2008); Foreign Affair (Super Labo, 2011); La Résidence (Journal, 2009); From Back Home (Max Ström, 2009); Sketch of Paris (Aperture, 2013); Långt Från Stockholm (Aron Mörel, 2013), Ende und Anfang, Early Trips (André Frère Éditions, 2013); Tout va bien (Aperture, 2015); Revoir (Akio Nagasawa Publishing / Journal, 2017); Crash (Akio Nagasawa Publishing, 2018); sekä neljä videoteosta: Här/Ici/Here (lyhytelokuva, 5 mn., JH Engström, 2017); The Words (screening, 6h., 2017); Bertil and Maggan: a documentary (28 mn, Jenny Örnborn, Story, 2006); A film about/with Anders Petersen (52 mn, JH Engström, 2006).
Engström on saanut useita kansainvälisiä palkintoja, mm. Leica Oskar Barnack Prize (teoksesta Tout Va Bien, 2015); Golden Letter (teoksesta La Résidence, 2012); Rencontre d’Arles -valokuvakirjapalkinto (teoksesta From Back Home yhdessä Anders Petersenin kanssa, 2009); shortlistattu Deutsche Börse Photographic Prize -palkinnon saajaksi (teoksella Trying to Dance, 2005), apuraha Andrea Frank Foundation -säätiöltä (1998); Vuoden ruotsalainen valokuvakirja 1998 (teoksella Shelter, 1998).
Suomen valokuvataiteen museo on Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitseva valokuvan erikoismuseo, joka esittää näyttelyissään kotimaista ja kansainvälistä nykyvalokuvausta sekä tuo esille valokuvan monimuotoista historiaa.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1