Etusivu » Tiedotteet » Valokuvaus » Jamie Oliver valitsi Ari Vitikaisen perheateriakuvan YK:n ja EU:n yhteisen ruokakuvakisan voittajaksi

Suomen Lähetysseura

Julkaistu: 25.02.2015 klo 16:00
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Keittiömestari Jamie Oliver valitsi tiistaina 24.2. YK:n alaisen Maailman ruokaohjelman (WFP) ja Euroopan Unionin järjestämän ruoka-aiheisen valokuvakilpailun voittajaksi kouluttaja Ari Vitikaisen kuvan Laosissa.

Voittajakuvan perheateriasta ottanut Ari Vitikainen työskentelee Laosissa Suomen Lähetysseuran ohjelmaneuvonantaja ja kouluttajana.

Kuva on otettu joulukuussa 2013 kenttämatkalla Laosin rshi-kansan parissa heidän juhliessaan paikallista uutta vuotta ja valmistaen yhdessä khautsi papa -riisikakkuja. Ari kommentoi voittoaan Facebookissa sanoen, että oli hienoa nähdä kuvansa kuuluisan kokin käsissä

Kilpailun teemana oli perheateria. Valokuvakilpailun tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta perheen yhteisen aterian merkityksestä ja sen keskeisestä roolista tavoiteltaessa YK:n Zero Hunger -haastetta eli maailmaa ilman nälkää.

– Nämä valokuvat ovat inspiroivia, sillä ne osoittavat, miten yksinkertainen, mutta tärkeä asia perheen kanssa yhdessä syöminen on eri kulttuureissa ympäri maailmaa. Kaikilla ei kuitenkaan ole siihen mahdollisuutta – 805 miljoonaa ihmistä jää ilman ruokaa ja sitä kautta tervettä ja antoisaa elämää, sanoi WFP:n pääjohtaja Ertharin Cousin avatessaan Brysselissä Euroopan parlamentissa Perheateria – Mikä tuo meidät yhteen? – valokuvanäyttelyn.

Valokuvakilpailun kolme finalistia on esillä WFP:n ja EU:n perheateria-näyttelyssä, joka kiertää Euroopassa marraskuuhun 2015 saakka. Näyttely ja kilpailu ovat osa WFP:n viime vuonna käynnistämää kampanjaa, joka on rahoitettu Euroopan komission humanitaarisen avun ja pelastuspalveluasioiden pääosaston ECHO:n tuella.

Ari Vitikainen on kirjoittanut kirjan Laosin vuorilla (Suomen Lähetysseura 2013).

Kouluttaja ja ohjelmaneuvonantaja Ari Vitikaisen voi tavoittaa sähköpostilla: ari.vitikainen@felm.org, +856 20 23975505

Uutinen WFP:n verkkosivuilla:

Voittokuvat

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi