Etusivu » Tiedotteet » Valokuvaus » GALERIE FORSBLOM TUO ENSIMMÄISENÄ CHANTAL JOFFEN NÄYTTELYN POHJOISMAIHIN

Galerie Forsblom

GALERIE FORSBLOM TUO ENSIMMÄISENÄ CHANTAL JOFFEN NÄYTTELYN POHJOISMAIHIN

Julkaistu: 11.06.2013 klo 09:53
Julkaisija: Galerie Forsblom

Helsingin Juhlaviikkojen kunniaksi Galerie Forsblomissa nähdään Pohjoismaissa ensimmäistä kertaa Chantal Joffen yksityisnäyttely. Omintakeisista, naisia kuvaavista öljyväritöistään tunnettu Chantal Joffe on jo ehditty nimetä kaikkien aikojen merkittävimmäksi naistaiteilijaksi.

Chaltal Joffen öljyvärimaalaukset herättävät kysymyksiä siitä, mikä tekee teoksen aiheesta merkityksellisen ja minkälaisia odotuksia ja haasteita nykypäivän feministiselle taiteella asetetaan. Joffen persoonalliset naiskuvat pureutuvat ihmismielen perukoihin luoden emotionaalisesti ja psykologisesti virittyneen tunnelman.

Kaikkien aikojen merkittävin naistaiteilija

Suurikokoisista öljyvärimaalauksistaan tunnetun Chantal Joffen (s. 1969) teokset esittävät useimmiten vähäeleisiä tilanteita naisten ja lasten maailmasta. Joffen omintakeisen maalaukselliset teokset ovat herättäneet kansainvälistä huomiota, ja taiteilijalla on ollut lukuisia yksityisnäyttelyitä niin kotimaassaan Isossa-Britanniassa kuin Manner-Euroopassa ja Amerikassa. Royal College of Artista valmistunut taiteilija on myös voittanut taidepalkintoja ja kunniamainintoja. Vuonna 2006 taidelehti Latest Art valitsi hänet kaikkien aikojen merkittävimmäksi naistaiteilijaksi. Chantal Joffe asuu ja työskentelee Lontoossa.

Chantal Joffen persoonallinen maalaustyyli

Joffe kykenee täyttämään maalaustensa hahmot persoonalla, ja teoksista voi aistia toisen ihmisen henkisen läsnäolon. Pensselin ja kynän jäljistä syntyneiden perspektiivivääristymien kautta taiteilija onnistuu kuvaamaan kohteensa todellisena, lihallisena ja henkisenä persoonana. Arkisen humoristinen ja hieman provokatiivinen aiheen kuvaus sekä huolettoman pensselinjäljen paikoin valuvat pinnat herättävät ristiriitaisia tunteita. Vaikka taiteilija luottaakin värivaikutuksen tehokkuuteen, hänen maalauksensa ovat enemmän kuin vain värin kautta heränneitä tunnetiloja.

Nelli Palomäen ja Adel Abidinin näyttelyt gallerian kulmatilassa

Samaan aikaan Chantal Joffen näyttelyn kanssa nähdään Nelli Palomäen (s. 1981) ja Adel Abidinin (s. 1973) näyttelyt gallerian kulmatilassa. Molemmat taiteilijat ovat ensimmäistä kertaa esillä Galerie Forsblomilla.

Nelli Palomäen uusien valokuvien aiheina ovat lapset ja nuoret, joita yhdistää siirtymävaihe lapsuudesta teini-ikään. Taiteilijan mustavalkoiset muotokuvat luovat kontrastia voimakkaan valokuvan ja herkän tunnelman välillä. Valokuvattavan henkilön lisäksi taiteilija onnistuu tallentamaan intensiivisen kuvaushetken ja saa aikaiseksi jotakin läsnä olevaa ja ajatonta.

Adel Abidinin näyttely muodostuu videoteoksesta ja maalauksista, joissa taiteilija kuvittaa kohtaamiensa lasten kuvitelmat teoksiksi. Irakilaistaustainen Abidin on tunnettu kulttuuria, politiikkaa ja identiteettiä käsittelevistä teoksistaan. Monikulttuuristen teosten ilmaisua värittää usein huumori ja ironia.

Lisätietoja taiteilijoista ja näyttelyistä

Galerie Forsblom, p. 09 680 3700

Heli Lukkarinen: info@galerieforsblom.com

Katja Räisänen: katja@galerieforsblom.com

Ruotsinkielinen tiedote liitteenä.

Liitteenä olevien teoskuvien tiedot

Chantal Joffe: Brunette with Clouds, 2013

Oil on canvas

182 x 121 cm

Courtesy the Artist and Victoria Miro, London © Chantal Joffe.

Photography © Stephen White

Nelli Palomäki: Inari 7-vuotiaana (Helsingin kotkat) / Inari at 7 (Helsinki Eagles), 2012

Pigment print on aluminum, framed / Edition of 5 + 2 AP

123 x 98 cm