Etusivu » Tiedotteet » Valokuvaus » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Horisontti tuo kehitysrahaa infrapunateknologian osaajalle

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 06.08.2015 klo 13:49
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Italian ja Espanjan jalkapalloliigoissa vilkkuvat kentänlaitamainokset vaihdetaan virtuaalisesti tv-lähetyksen aikana. Harvempi kuitenkin tietää, että taustalla on espoolaisen Supponor Oy:n kehittämä teknologia. Yhtiö oli voitokas tänä keväänä myös EU:n Horisontti 2020 –kisassa.

Espanjan LaLigan pelejä paikan päällä seurannut ja niitä myöhemmin tv:stä kotimaassa katsova saattaa hieraista silmiään useampaankin kertaan. Pelitapahtumat ja lopputulos vastaavat todennäköisesti muistikuvia. Kentän laidalla vilkkuvat laitamainokset voivat sen sijaan olla jotain ihan muuta kuin mitä Espanjassa.

Selitys löytyy tässä kohtaa Espoon Otaniemestä. Supponor Oy on kehittänyt jo yli kymmenen vuoden ajan infrapunasäteisiin perustuvaa kamerateknologiaa, jolla urheilutapahtumien mainoksia voidaan vaihtaa haluttua tahtia ja valitun kohderyhmän mukaisesti suorassa tv-lähetyksessä.

Yksi tärkeistä asiakkaista on Espanjan LaLiga. Vastaava järjestelmä on käytössä myös Italian liigassa.

Supponorin vahvuutena ovat mullistavan teknologian lisäksi selkeät hyödyt sekä ostajalle että myyjälle. Mainostaja voi virtuaalitekniikan avulla kohdistaa mainontaa suoraan eri maiden tv-katsojille. Mainospaikan myyjä voi puolestaan kaupata saman fyysisen mainospaikan useampaan kertaan ja vieläpä eri asiakkaalle.

"Jalkapallon ohella sopivia kohteita ovat esimerkiksi jääkiekko, uinti ja formula-kisat. Itse asiassa kaikki isommat lajit, joissa kentän tai radan vieressä on mainostauluja", listailee teknologiajohtaja Vesa Suontama.

EU:n Horisontti –ohjelman rahoitusta seuraavaan steppiin

Espoolais-lontoolainen Supponor työllistää tällä hetkellä noin 40 ohjelmistoalan ja urheilumarkkinoinnin ammattilaista.

"Väkimäärä jakaantuu aika tarkasti puoliksi kahden kaupungin kesken. Teknologia ja tuotekehitys on täällä Espoossa, myynti ja markkinointi Lontoossa, joka on myös urheilumarkkinoinnin selkeä keskus Euroopassa", Suontama toteaa.

Teknologinen haaste koostuu pienistä yksityiskohdista. Suoraan tv-lähetykseen virtuaalisesti lisättävien mainosten on näytettävä mahdollisimman aidoilta ja mukauduttava kulloiseenkin kamerakulmaan tai vallitsevaan valaistukseen. Myös mainosten ohi juoksevat pelaajat on huomioitava lopputuloksessa.

Supponor on saanut kasvutaipaleellaan mittavasti ulkopuolista rahoitusta. Summa on noussut jo runsaaseen 40 miljoonaan euroon ja suurimpina sijoittajina ovat olleet mm. Conor Venture Partners, Etera ja Northzone Ventures. Keväällä 2015 yhtiö sai myönteisen päätöksen Horisontti-hakemukseensa.

Tekesistä iso apu

"Horisontti-rahoituspäätös tuli meille todella tärkeällä hetkellä. Se turvaa seuraavan sukupolven infrapunakameroiden ja optiikan tuotekehityksen, jotka ovat tulevan kasvumme avaintekijät. Tavoitteena on saada tämä UHDTV-formaatin mukainen teknologia markkinoille 2-3 vuoden kuluessa", Suontama kertoo.

Yhtiö on vuosien varrella ollut mukana Tekesin ohjelmissa ja saanut sieltä myös rahoitusta.

"Horisontti-hakemuksen tekoon saimme todella tärkeää taustoitusta, ohjeistusta ja ulkopuolista näkökulmaa. Ilman Tekesin asiantuntevia neuvoja hakemusta ei välttämättä olisi edes hyväksytty."

Vesa Suontama
teknologiajohtaja
Supponor Oy
vesa.suontama @ supponor.com