Etusivu » Tiedotteet » Vakuutus » YRITYSTEN PERUSTAMINEN ON ALKUVUONNA HIEMAN HIIPUNUT

Suomen Uusyrityskeskukset ry

YRITYSTEN PERUSTAMINEN ON ALKUVUONNA HIEMAN HIIPUNUT

Julkaistu: 04.05.2015 klo 01:00
Julkaisija: Suomen Uusyrityskeskukset ry

Alkuvuonna perustettiin uusyrityskeskusverkoston avulla yhteensä 1818 uutta yritystä. Edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna laskua oli 11 prosenttia. Yrittäjäksi aikovien määrä on kuitenkin pysynyt lähes samana, lähes 5000 yrittäjäehdokasta. Laskua oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä vajaat kolme prosenttia.

– Tämä osoittaa sitä, että yritysideoiden elinkelpoisuutta selvitellään neuvonnassa entistä perusteellisemmin, kertoo Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Jari Jokilampi.

Patentti- ja rekisterihallituksen tilastojen mukaan yritysten perustaminen on Suomessa ollut neljän viimeisen vuoden aikana laskussa. - Vuosittain uusyrityskeskusten avulla on perustettu keskimäärin 8000 uutta yritystä, joten yhä useampi yrittäjyyttä harkitseva hakee apua uusyrityskeskuksesta.

Elinkeinoelämän asiantuntijaverkostoon luotetaan

Yrittäjäksi aikovat kävivät alkuvuonna uusyrityskeskusten yritysneuvojien sekä asiantuntijoiden pakeilla yhteensä 14 613 kertaa. Toiminta perustuu yrityselämän asiantuntija-apuun. Verkoston jäsenyritykset osallistuvat yrittäjyystalkoisiin auttamalla uusia yrittäjiä alkuun. Yrityselämän panos ja maksuton neuvonta merkitsee alhaisia kustannuksia yrittäjäksi aikovalle sekä yhteiskunnalle.

Uusyrityskeskuksilla on 25 vuoden ajalta näyttöä siitä, miten uusia yrityksiä synnytetään nopeasti, tehokkaasti ja pienin kustannuksin. Uudet yrittäjät saavat hyvän alun ja välttävät alkuvaiheen karikot. Uusyrityskeskusten kautta syntyy pysyvää yritystoimintaa. Epäonnistumiset karsitaan pois lähtökuoppien takana. - Yritykset myös työllistävät tutkitusti normaalia halukkaammin, kertoo Suomen Uusyrityskeskukset ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Tsupari.

Uutta yritystoimintaa pienin kustannuksin

Uudet yritykset ovat Suomen pelastus. Valtakunnallisen tutkimuksen tulokset alkaneiden yritysten menestymisestä ovat vaikuttavia. Vuosina 2009 – 2013 uusyrityskeskusten avulla perustetuista yrityksistä 82,5 prosenttia on edelleen elossa. - Uusyrityskeskukset vähentävät selvästi alkavien yritysten lapsikuolleisuutta, vakuuttaa Jari Jokilampi.

Tuore tutkimus osoittaa, että uusyrityskeskuksen kautta syntynyt yksi uusi yritys maksaa yhteiskunnalle alle 800 euroa. Työtön henkilö taas kuluttaa yhteiskunnan varoja vuosittain yli 20 000 euroa. Uusien yritysten vaikutukset näkyvät yritysten kerryttäminä verotuloina, ostovoiman lisäyksenä ja työllistymisen tuomana hyvinvointina sekä säästyneinä työttömyyskorvauksina.

Starttirahaa varten työvoimaviranomaisille annettujen lausuntojen määrä oli myös laskenut uusyrityskeskuksissa. Viime vuonna tehtiin 1512 starttiselvitystä ja nyt vajaat 6 prosenttia vähemmän eli 1423. Sen sijaan Finnveralle annettiin rahoituslausuntoja edellisvuotta enemmän. Alkuvuonna annettiin 279 lausuntoa, kun vastaava luku viime vuonna oli 259.

Suomen Uusyrityskeskukset ry

Suomessa on 31 Uusyrityskeskusta ja niillä on 85 palvelupistettä. Niissä työskentelee 125 yritysneuvojaa. Yrityselämän panos ja maksuton asiantuntija-apu on merkinnyt alhaisia kustannuksia yhteiskunnalle ja yrittäjiksi aikoville. Verkoston taustatukena on 1 300 asiantuntijaa, yli 1 000 yritystä ja 270 yhteisöä. Neuvonnalla on ISO 9001/2008 laatusertifikaatti. Suomen Uusyrityskeskukset ry on alueellisten Uusyrityskeskusten yhteistoimintajärjestö.

Tulokset puhuvat puolestaan:

• Vuodesta 1989 lähtien uusyrityskeskusneuvonnan avulla on perustettu 120 321 yritystä
  • Uusia yrittäjiksi aikovia asiakkaita oli vuonna 2014 yhteensä 18 056
  • Uusyrityskeskusten kautta perustettiin vuonna 2014 yhteensä 8 010 yritystä
  • Asiakaskäyntejä 2014 uusyrityskeskuksissa ja asiantuntijoiden luona 53 766
  • Uusista yrityksistä kahden vuoden jälkeen lopettaneita vain 10 prosenttia
  • Viiden vuoden jälkeen toiminannassa on edelleen yli 80 prosenttia yrityksistä
  • Ensimmäisten viiden vuoden aikana konkurssiin ajautuneita yrityksiä alle prosentti
  • Syntyneen työpaikan hinta keskimäärin 800 euroa
  • 5820 starttirahalausuntoa vuonna 2014
  • 943 rahoituslausuntoa Finnveralle 2014
  • Asiakastyytyväisyys 8,9 (asteikolla 4-10)

Suomen Uusyrityskeskukset ry on yksityisen ja julkisen sektorin yhteinen järjestö, joka perustettiin elinkeinoelämän toimesta vuonna 1989. Yhdistyksen perustajatahot ja taustayhteisöt edustavat laajasti koko yhteiskuntaa. Toiminta on elinkeinoelämävetoista. Uusyrityskeskusverkosto tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista neuvontaa yritystoimintaa suunnitteleville ja aloittaville yrittäjille. Toiminta on kustannustehokasta julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä.

Lisätietoja

Alueelliset tiedot: www.uusyrityskeskus.fi, yhteystiedot eri uusyrityskeskuksiin.
Jari Jokilampi, toimitusjohtaja, jari.jokilampi@uusyrityskeskus.fi p. 0500 731 445
Pekka Tsupari, hallituksen puheenjohtaja, pekka.tsupari@ytl.fi p. 040 570 2021

Liite

Uusyrityskeskusvertailu 1–3, tammi- maaliskuu 2015, asiakkaat, asiakaskäynnit, uudet yritykset, muutokset 1/2014 ja 1/2015  ja startti- sekä rahoituslausunnot Finnveralle