Etusivu » Tiedotteet » Vakuutus » Volvo, Mercedes, Skoda ja Toyota olivat Folksamin vertailussa turvallisimpia perheautoja

Folksam

Julkaistu: 23.10.2015 klo 09:00
Julkaisija: Folksam

Käyttökustannusten ja hinnan ohella turvallisuus on yksi tärkeimpiä auton valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tämä pätee etenkin perheautojen* valintaan, joiden kyydissä on usein lapsia. Takapenkillä kasvot menosuuntaan istuvien yli 4-vuotiaiden lasten turvallisuus autossa on kuitenkin heikompi kuin muiden matkustajien. Siksi Folksam on nyt tehnyt turvallisuusvertailun ja asettanut eri hinta- ja kokoluokkia edustavat perheautot paremmuusjärjestykseen. Vertailun perusteella yhteensä 18 autoa luokiteltiin”hyväksi valinnaksi”.

Folksam tarkasteli ”Kuinka turvallinen on autosi?” -tutkimuksen yhteydessä eritoten perheautojen turvallisuutta. Tarkastelussa keskityttiin auton turvallisuusominaisuuksiin niin etupenkillä matkustavien aikuisten kuin takapenkkiläisten osalta. Takapenkin puutteelisella turvallisuudella on suurin merkitys yli 4-vuotiaille, jotka istuvat kasvot menosuuntaan päin. Pienempiä, selkä menosuuntaan istuvia lapsia suojaa lasten turvaistuin, joten he eivät ole yhtä riippuvaisia auton takaosan turvajärjestelmistä.

– Asiakkaamme ottavat meihin päivittäin yhteyttä ja kyselevät lasten turvallisuudesta, joten tämä on asia, joka on meille todella tärkeä. Meiltä kysytään usein turvaistuimen valintaan ja sijoittamiseen liittyviä kysymyksiä. Usein asiakkaat myös tiedustelevat, mikä automerkki on turvallinen lapsiperheelle. Siksi olemme nyt laatineet oheisen turvallisuusvertailun, Ruosin Folksamin liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius toteaa.

Yhteensä 623 tutkitusta automallista 89 on läpäissyt Folksamin perusvaatimukset. Niihin kuuluvat paras törmäysturvallisuus, WHIPS-järjestelmä ja autoon vakiovarusteena kuuluva luistonestojärjestelmä. Jos autossa on lisäksi automaattinen hätäjarrutus joko vakiona tai lisävarusteena, Folksam luokittelee sen ”hyväksi valinnaksi”.

Lapsiperheelle takapenkin turvallisuus on erityisen tärkeää. Siksi Folksamin lisävaatimus perheautoille on, että niissä on takana tietyt turvavarusteet: turvavöiden esikiristimet, turvavyön voimanrajoittimet ja sivutörmäyssuojat. Korkeimmalla turvallisuustasolla autossa tulee olla varusteena myös turvavyön muistutin.

12 voittajaa ja yhteensä 20 ”hyvää valintaa”

– Yhteensä 12 automallia selvitti kaikkein kovimmat perheautojen vaatimukset. Koska automaattinen hätäjarrutus on yksi vaatimuksista, kärkijoukkoon päätyneet autot olivat kaikki verraten uusia. Mukana on esimerkiksi useita Volvon malleja – kaikkein vanhin niistä eli XC60 niinkin kaukaa kuin vuodelta 2008. Myös Skoda Superb, Toyota Avensis ja useampi Mercedes Benzin malli selvittivät perheautojen turvallisuusvaatimukset, toteaa Anders Ydenius.

Lisäksi kahdeksan muuta automallia ylsi seuraavalle turvallisuustasolle, jolla edellytyksenä on automaattinen hätäjarrutus jossakin muodossa. Tässä ryhmässä on Lexuksen, Mercedeksen, Volvon, Fordin ja Renaultin automalleja.

Useimmissa autoissa on edelleen enemmän turvallisuusominaisuuksia auton etu- kuin takaosassa. Folksam haluaa omalta osaltaan parantaa myös takapenkillä istuvien matkustajien turvallisuutta mitä tulee uusien järjestelmien käyttöönottoon ja niiden mukauttamiseen lapsimatkustajille sopiviksi. Puutteista huolimatta autojen turvallisuusominaisuudet kehittyvät koko ajan paremmiksi.

– Siksi on ilahduttavaa, että automaattisella hätäjarrutuksella varustettuja autoja alkaa vähitellen ilmestyä kaytettyjen autojen markkinoille. Se on järjestelmä, joka vaimentaa törmäysvoimaa tai saattaa estää onnettomuuden kokonaan, mikä on myönteistä kaikille matkustajille, sanoo Anders Ydenius.

Folksamin perheautojen turvallisuusluokittelu

Vaatimus

Hyvä valinta

Automaattinen hätäjarrutus

Turvavyön esikiristin

Turvavyön voimanrajoitin

Turvavyön muistutin

Sivutörmäyssuoja

Vakio

Lisävaruste

Erinomainen

Erittäin hyvä

Hyvä

Hyväksytty

Seuraavat automallit luokiteltiin erinomaisiksi:

• Mercedes GLA 14-
  • Mercedes A-Luokka 15-
  • Mercedes B-Luokka 15-
  • Mercedes C-Luokka 14-
  • Mercedes E-Luokka 15-16
  • Skoda Superb 15-
  • Toyota Avensis 15-
  • Volvo V40 12-
  • Volvo S60/V60 10-
  • Volvo XC60 08-
  • Volvo S80 11-
  • Volvo V70 11-

Seuraavat automallit luokiteltiin erittäin hyviksi:

• Ford S-Max 09-15
  • Lexus Ct 200h 09-
  • Lexus NX 15-
  • Renault Espace 15-
  • Mercedes C-Luokka 11-13
  • Mercedes E-Luokka 09-14
  • Volvo S80 09-10
  • Volvo V70 09-10

Seuraavat automallit luokiteltiin hyviksi ja hyväksytyiksi:

Yhteensä 70 autoa.

Lista on nähtävissä kokonaisuudessaan osoitteessa: https://www.folksam.fi/fi/folksam/tutkimuksia-ja-hyvia-neuvoja/auto-ja-liikennetutkimuksia/turvallisimmat-perheautot

* Ruotsin ympäristöhallinnon ja WSP Analys & Strategin Tukholman kaupungin toimeksiannosta vuonna 2013 suorittama kyselytutkimus, johon osallistui 1 000 yksityishenkilöä. (>65 prosenttia katsoi, että liikenneturvallisuus oli uuden auton hankinnassa ”erittäin tärkeä” tekijä).

** Folksamin tutkimus ”Kuinka turvallinen on autosi?” syyskuu 2015

Anders Ydenius, liikenneturvallisuustutkija, Folksam, puh. +46 8-772 62 86, +46 708-31 62 86

Sofia Paltschik, markkinointipäällikkö Folksam Suomi, puhelin +358 50 5897 682

Folksam Vahinkovakuutus Oy on osa ruotsalaista Folksam Sak –konsernia. Folksam Vahinkovakuutus tarjoaa kattavan vakuutusturvan, sekä vapaaehtoisia että lakisääteisiä vahinkovakuutuksia, yksityis- ja yritysasiakkaille sekä maatalouksille. Visiomme on, että ihmiset tuntisivat turvallisuutta kestävässä maailmassa. Olemme henkilökohtaisia, sitoutuneita ja vastuuntuntoisia. www.folksam.fi