Etusivu » Tiedotteet » Vakuutus » Varastettu identiteetti – kasvava ongelma

Varastettu identiteetti – kasvava ongelma

Julkaistu: 03.09.2015 klo 08:00
Julkaisija: Folksam

Uuden matkapuhelinliittymän avaamiseen, lainan nostamiseen tai tavaroiden tilaamiseen vaaditaan usein vain henkilötunnus. Varas voi siis halutessaan kaapata toisen henkilön henkilöllisyyden helposti. Folksam on Suomen ainoa vakuutusyhtiö, jolla on kotivakuutuksen yhteydessä vakuutus identiteetti- eli henkilöllisyysvarkauden varalle.

– Henkilöllisyysvarkaus on kasvava ongelma yhteiskunnassamme. Asiakkaidemme toivomuksesta olemme nyt ottaneet tuotevalikoimaamme henkilöllisyysvarkausvakuutuksen, jonka voi hankkia lisäsuojaksi kotivakuutuksen yhteyteen, kertoo Patrick Holm, Johtaja, Jakelu & Markkinointi, Folksam Vahinkovakuutus.

Henkilöllisyyden varastaminen voi johtaa vakaviin ongelmiin kuten perintään ja suuriin velkoihin. Tavallisin identiteettivarkauden muoto on se, jossa varas tilaa tavaroita netistä toisen henkilön tiedoilla.

– Usein henkilöllisyyden kaappaamista ei edes huomaa heti, vaan aikaa voi kulua kauankin. Tilanteen paljastuttua alkaa todellinen salapoliisityö, kun vahinkojen laajuutta aletaan selvittää ja rajoittaa. Se vie sekä aikaa että voimavaroja. Kaiken lisäksi rikoksen seuraukset, kuten vaikkapa merkintä maksuhäiriörekisterissä, voivat tehdä arjesta todella hankalaa, sanoo Patrick Holm.

Folksam auttaa sinua, jos olet joutunut henkilöllisyyskaappauksen uhriksi

Vakuutettuna sinulla on käytössäsi puhelinpalvelu, jonka avulla pystyt nopeasti selvittämään mahdollisen henkilöllisyysvarkauden tai epäilyksen sellaisesta sekä rajoittamaan aiheutuneen vahingon. Folksam Vahinkovakuutus tekee tämän yhteistyössä Affinion Internationalin kanssa.

Henkilöllisyysrikos (identiteettivarkaus) tulee rangaistavaksi itsenäisenä rikoksena 4.9.2015 lähtien. (http://www.oikeusministerio.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2015/04/tietoverkkorikoksiakoskevatsaannoksettasmentyvatsyyskuunalussa-identiteettivarkausrangaistavaksiitsenaisenarikoksena.html)

Folksamin neuvot identiteettivarkauden estämiseksi:

• Älä jaa henkilökohtaisia tietojasi puhelimen, internetin tai sähköpostin välityksellä, mikäli et varmuudella tiedä tai tunne henkilöä, jonka kanssa olet tekemisissä tai sitä mihin tietoja tullaan käyttämään.
  • Tutustu säännöllisesti tiliotteeseesi ja ota yhteyttä pankkiin, mikäli tiliotteella näkyy outoja maksumerkintöjä.
  • Revi tai silppua henkilötietoja sisältävät paperit ennen kuin heität ne menemään.
  • Kirjoita nettiosoitteet itse selaimeen sen sijaan, että klikkaisit suoraan sähköpostitse lähetettyjä linkkejä.
  • Jos matkustat pidemmäksi aikaa pois, hanki postin jälleenlähetyspalvelu tai pyydä ystävää noutamaan postisi.
  • Älä paljasta sosiaalisissa medioissa liikaa itsestäsi. Jos olet matkoilla, harkitse kannattakaako siitä kertoa sosiaalisessa mediassa. Muista että monet palvelut lisäävät päivitykseesi automaattisesti myös paikkatiedot.
  • Varusta tietokone palomuurilla ja virusohjelmilla.
  • Pidä lompakko ja henkilöllisyyspaperit tallessa. Jos olet kadottanut lompakkosi tai se on varastettu, sulje korttisi ja ilmoita ne kadonneeksi mahdollisimman pian. Jos sinulla on Folksamin henkilöllisyysvarkausvakuutus, voit ottaa yhteyttä Folksamin puhelinpalveluun.

Patrick Holm, Johtaja Jakelu- ja markkinointi, Folksam Vahinkovakuutus, puh. 050 5952 743

Sofia Paltschik, markkinointipäällikkö, Folksam Vahinkovakuutus, puh. 050 5897 682

Folksam Vahinkovakuutus Oy on osa ruotsalaista Folksam Sak –konsernia. Folksam Vahinkovakuutus tarjoaa kattavan vakuutusturvan, sekä vapaaehtoisia että lakisääteisiä vahinkovakuutuksia, yksityis- ja yritysasiakkaille sekä maatalouksille. Visiomme on, että ihmiset tuntisivat turvallisuutta kestävässä maailmassa. Olemme henkilökohtaisia, sitoutuneita ja vastuuntuntoisia. www.folksam.fi