Etusivu » Tiedotteet » Vakuutus » Stulen identitet ett ökande problem

Folksam

Stulen identitet ett ökande problem

Pressmeddelande.
Publicerad: 03.09.2015 kl. 08:00
Utgivare: Folksam

Ofta krävs bara ett personnummer för att beställa ett nytt mobilabonnemang, ta ett lån eller beställa varor. Så enkelt kan en bedragare stjäla din identitet. Folksam är det enda försäkringsbolaget i Finland som erbjuder försäkring för identitetsstöld i samband med hemförsäkringen.

– ID-stöld är ett växande problem i samhället och av engagemang för våra kunder har vi i vårt produktsortiment en identitetsstöldförsäkring som kan tecknas som ett merskyddsförsäkring till hemförsäkringen, säger Patrick Holm, Chef Distribution & marknadsföring på Folksam Skadeförsäkring.

För den som får sin identitet stulen kan det leda till allvarliga problem som exempelvis inkassoärenden och stora skulder. Det vanligaste brottet inom id-bedrägeri är att förövaren beställer varor på nätet i den utsattes namn.

– Ofta tar det lång tid innan du märker att din identitet blivit kapad, och det kan bli ett riktigt detektivarbete att upptäcka och begränsa skadorna. Detta är tids- och resurskrävande för dig och konsekvenserna, som till exempel att få en registrerad kreditstörning, kan innebära mycket besvär i vardagen, säger Patrick Holm.

Folksam hjälper dig om du blivit offer för identitetsstöld

Identitetsstöldförsäkringen ger dig tillgång till professionell telefonassistans som hjälper dig att snabbt utreda, begränsa och åtgärda skadan då du blivit utsatt eller bara misstänker att du blivit utsatt för identitetsstöld. Folksam Skadeförsäkring samarbetar med Affinion International för Identitetsförsäkringens del.

Fr.o.m. 4.9.2015 blir identitetsstöld straffbart som ett självständigt brott. (http://www.oikeusministerio.fi/sv/index/aktuellt/tiedotteet/2015/04/tietoverkkorikoksiakoskevatsaannoksettasmentyvatsyyskuunalussa-identiteettivarkausrangaistavaksiitsenaisenarikoksena.html

Folksams råd för att förebygga ID-stöld:

• Lämna inte ut personliga uppgifter via telefon, Internet eller e-post om du inte med säkerhet vet vem du har att göra med eller vad de ska användas till.
  • Håll koll på ditt kontoutdrag och kontakta din bank ifall du upptäcker konstiga transaktioner
  • Riv sönder papper som innehåller personuppgifter innan du slänger dem.
  • Skriv in webbadresser själv istället för att klicka på länkar som skickas i e-post.
  • Reser du bort en längre tid är det bäst att eftersända eller be en vän ta in din post.
  • Lämna inte ut alltför detaljerad information om dig själv på sociala medier. Var speciellt försiktig hur du skriver på sociala medier då du är bortrest. Kom ihåg att många tjänster automatiskt geotaggar dina inlägg.
  • Säkra datorn med brandvägg och virusprogram.
  • Var rädd om din plånbok och id-handlingar. Har du förlorat eller blivit bestulen på din plånbok, spärra och förlustanmäl dina kort så fort som möjligt. Om du har Folksams identitetsstöldförsäkring, kan du även ringa vår telefonassistans.

Vid ytterligare information

Patrick Holm, Chef Distribution& Marknadsföring Folksam Skadeförsäkring Ab, tfn 050 5952 743

Sofia Paltschik, Marknadsföringschef Folksam Skadeförsäkring Ab, tfn 050 5897 682

Folksam Skadeförsäkring Ab är en del av svenska Folksam Sak koncernen. Vi erbjuder ett heltäckande försäkringsskydd, både frivilliga och lagstadgade skadeförsäkringar åt privat- och företagskunder samt lantbruk. Vår vision är att människor ska känna sig trygga i en hållbar värld. www.folksam.fi