Etusivu » Tiedotteet » Vakuutus » Robottiruohonleikkuri voi vahingoittua ukkosen ja salamoinnin seurauksena

Folksam

Robottiruohonleikkuri voi vahingoittua ukkosen ja salamoinnin seurauksena

Julkaistu: 26.08.2015 klo 08:00
Julkaisija: Folksam

Epävakaa sää on lähestymässä maatamme ja monin paikoin se saattaa aiheuttaa ukkosta. Ukkonen ja salamointi voi pahimmillaan vaurioittaa kodinelektroniikkaa – eritoten vaarassa ovat tietokoneet ja televisiot. Folksamin uusimman tilaston mukaan kaikkein suurimmassa vaarassa ovat kuitenkin robottiruohonleikkurit.

Vahinkoilmoituksien määrä ukkosen vahingoittamista esineistä kasvoi viime vuonna. Valtaosa ukkosen aiheuttamista vahingoista tapahtuu kesällä ja viime vuonna voimakkaita ukkosia esiintyi erityisen tiuhaan.

– Ukkosvaroitukset ovat varmasti kohta taas ajankohtaisia ja koska asiakkaidemme omaisuudesta huolehtiminen on meille tärkeä asia, haluamme muistuttaa kodinelektroniikan suojaamisesta ukkoselta. Ihmisillä on kodeissaan entistä enemmän sähkölaitteita. Paria yksinkertaista neuvoa noudattamalla ukkosen aiheuttamilta vahingoilta voi kuitenkin välttyä, sanoo Folksam Ruotsin  vahinkoasiantuntija Erik Arvidsson.

Useimmiten vaarassa ovat tietokoneet ja televisiot. Yli puolessa tapauksista kyse on juuri niistä. Uutena trendinä voidaan nostaa esiin myös robottiruohonleikkurit. Ukkosen vahingoittamien robottiruohonleikkurien määrä on kasvanut. Yksi syy tähän on se, että yhä useammalla omakotitaloasukkaalla on oma robottiruohonleikkuri. Toinen syy voi olla se, että niitä säilytetään ulkona, missä jännite voi olla suurempi.

– Robottiruohonleikkurin suojaamiseksi latausasemaan voidaan asentaa kipinäväli tai ylijännitesuoja. Edullisempi vaihtoehto on kytkeä laite pois päältä ukonilman lähestyessä, Erik Arvidsson sanoo.

Valtaosa ukkosen aiheuttamista vahingoista kohdistuu juuri omakotiasukkaisiin. Viime vuonna ukkosen omakotiasukkaille aiheuttamien vahinkojen määrä oli kaksinkertainen verrattuna vapaa-ajan asuntoihin ja kerrostalohuoneistoihin yhteensä.

Näin suojaat kodinelektroniikan ukkoselta:

• Vedä sähkö- ja antennijohdot seinästä ja siirrä johdot vähintään 50 sentin päähän pistorasiasta. Muutoin salama voi ”hypähtää” pistorasiasta johtoon.
  • Muista ottaa myös laturit seinästä – nekin voivat vahingoittua, vaikka ne eivät olisikaan juuri tuolloin käytössä.
  • Hanki vikavirtasuoja ja ylijännitesuoja, joka tarvittaessa katkaisee automaattisesti virran. Vikavirtasuoja vähentää      paloriskiä, mutta ei suojaa elektronisia laitteita ukkosen tai salaman aiheuttamilta vahingoilta.

Lisävinkkejä ukkoselta suojautumiseen:

• Sulje kaikki talon ikkunat. Näin estät mahdollisen tulipalon leviämisen.
  • Ukonilman aikana on syytä pysytellä poissa suihkusta tai uimasta, sillä vesi johtaa hyvin sähköä.

Folksam Vahinkovakuutus Oy on osa ruotsalaista Folksam Sak –konsernia. Folksam Vahinkovakuutus tarjoaa kattavan vakuutusturvan, sekä vapaaehtoisia että lakisääteisiä vahinkovakuutuksia, yksityis- ja yritysasiakkaille sekä maatalouksille. Visiomme on, että ihmiset tuntisivat turvallisuutta kestävässä maailmassa. Olemme henkilökohtaisia, sitoutuneita ja vastuuntuntoisia. www.folksam.fi