Etusivu » Tiedotteet » Vakuutus » Mela valmis ottamaan suuremman roolin maatalousyrittäjien työterveyshuollon kehittämisessä

Mela

Julkaistu: 20.09.2013 klo 10:31
Julkaisija: Mela

Toimitusjohtaja Päivi Huotari, Mela:
Työhyvinvointiryhmän esitykset kannattaa toteuttaa

Maatalousyrittäjien työhyvinvointia ja työurien pidentämistä kartoittanut työryhmä jätti raporttinsa sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikolle syyskuun alkupuolella. Työryhmä esitti maatalousyrittäjien työterveyshuollon kehittämistä.

”Mela on tyytyväinen työryhmän esityksiin ja niitä kannattaa viedä eteenpäin mahdollisimman nopeasti. Maatalousyrittäjien työhyvinvoinnin turvaamiseksi työterveyshuolto on avainasemassa. Olemme valmiita ottamaan aikaisempaa suuremman roolin työterveyshuollon ohjauksesta ja kehittämisestä”, Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen toimitusjohtaja Päivi Huotari sanoo.

Työryhmä esittää, että Mela ja Työterveyslaitos yhteistyössä vastaisivat maatalousyrittäjien työterveyshuollon kehittämisestä ja ohjauksesta.

”Yhteistyön malli sopii Melalle hyvin. Melalle luonteva rooli liittyy maatalousyrittäjän työolosuhteiden kehittämiseen. Maatalousyrittäjän työterveyshuollon toimivuus edellyttää erikoistumista. Mela on valmis tarjoamaan maatalousyrittäjien työhön liittyvää koulutusta työterveyshuollon toteuttajille ja räätälöityjä malleja työolosuhteiden kehittämiseen erityyppisillä tiloilla ”, Huotari perustelee.

Työterveyslaitokselle kuuluu työterveyshuollon yleinen kehittäminen. ”Se vastaa ennaltaehkäisevän terveydenhuollon ja sairaanhoidon kehittämisestä ja tekee tärkeää työtä myös maatalousyrittäjien osalta”, Huotari toteaa.

Huotari pitää hyvänä ja realistisena työryhmän tavoitetta nostaa työterveyshuollon kattavuus 70 prosenttiin kaikista MYEL-vakuutetuista maatalousyrittäjistä. Tällä hetkellä työterveyshuollon piiriin kuuluu alle 40 prosenttia ja liittymisasteen suunta on valitettavasti ollut laskeva. Liittymisasteen nosto on mahdollista vain, jos palvelut vastaavat tämän päivän maatalousyrittäjän tarpeita.

”Melalla on suora yhteys kaikki maatalousyrittäjiin ja entuudestaan vahvaa osaamista työhyvinvoinnin tukemisessa. Sitä kannattaa hyödyntää”, Huotari sanoo.

Lisätietoja antavat
Toimitusjohtaja Päivi Huotari, Mela, 050 500 4514
Johtaja Antti Huhtamäki, Mela, 050 501 0200

Mela hoitaa maatalousyrittäjien, kalastajien, poronhoitajien ja apurahansaajien lakisääteistä sosiaaliturvaa. Eläke- ja tapaturmavakuutusten lisäksi Mela vastaa maatalouslomituksesta ja työturvallisuusasioista. Melan asiakkaina on 72 000 maatalousyrittäjää, 3 000 apurahansaajaa ja 140 000 eläkkeensaajaa.

www.mela.fi