Etusivu » Tiedotteet » Vakuutus » LähiTapiola rakentaa Älykoti-palvelukonseptia yhdessä asiakkaiden kanssa – tavoitteena turvallisempi ja viihtyisämpi arki

LähiTapiola

Julkaistu: 22.12.2015 klo 10:04
Julkaisija: LähiTapiola

LähiTapiola käynnistää ensimmäisenä Suomessa älykoti-pilotin. Älykoti on kotivakuutus, joka auttaa asiakasta kodin arjessa ja kodin turvallisuudessa.   Pilottivaiheessa LähiTapiola tarjoaa sadalle kotivakuutusasiakkaalle älykotilaitteiston, jonka avulla asiakas voi testata, säätää ja ohjata kotinsa älylaitteita ja parantaa turvallisuutta haluamallaan tavalla. Etäohjauksella ja älykkäällä teknologialla voi helpottaa paljon lapsiperheiden arkea ja ikääntyvien kotona asumista.

LähiTapiola haluaa tarjota ratkaisuja, jotka parantavat ihmisten elämää ja auttavat ihmisiä heidän omien tavoitteidensa saavuttamisessa. Tästä syystä LähiTapiola selvittää mahdollisuuksia tarjota Älykoti-palvelukonseptia. Älykotilaitteistopalvelun tuottaa LähiTapiolan kumppanina kotimainen Cozify Oy.

LähiTapiola ja Cozify ovat koonneet Älykoti-pilottiin yhdessä älykotiratkaisun, johon kuuluvat turvallisuutta lisäävät lämpötila- ja kosteusmittarit, liiketunnistimia, palovaroitin, vuotovahti, oven tai ikkunoiden avauksen tunnistimia sekä älypistoke, jolla voidaan kytkeä tavallisia sähkölaitteita järjestelmän piiriin. Lisäksi pakettiin kuuluu viihtyvyyttä lisääviä älylamppuja. Kokonaisuuteen kuuluu keskusyksikkö, joka mahdollistaa laitteiden ohjaamisen mobiililaitteella.

Joulukuussa alkavassa Älykoti-pilotissa haetaan uusia toimintamalleja ja mahdollisuuksia vahinkojen ennaltaehkäisyyn. Asiakkaille tehty taustatutkimus osoittaa, että ihmisiä huolettavat erityisesti ikääntyvien omaisten pärjääminen kotona, lasten turvallisuus ja arjen rullaaminen sekä kodin turvallisuus, jos asukkaat ovat pitkään poissa.

–Älykoti-palvelukonsepti  auttaa näissä kaikissa ja kertoo esimerkiksi aina, kun vanhus poistuu kotoa tai kun koululainen saapuu kotiin. Lämpötila- ja kosteustunnistimet puolestaan ilmoittavat kännykkään, jos laitteisto havaitsee kotona vuodon tai yllättävän lämpötilan muutoksen, joka voi viitata lämmityksen häiriöön. Näin asukas voi pikaisesti hälyttää apua, vaikka olisi itse poissa kotoa. Testiin kuuluvat myös perinteiset kodin turvaratkaisut kuten liiketunnistin, vuotovahti sekä palo-, ja murtohälytin, kertoo projektijohtaja Antti Määttänen LähiTapiolasta.

Tavoitteena parempi arki ja vahinkojen ennaltaehkäisy

LähiTapiolan Älykoti-pilotti on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Pilotissa 100 LähiTapiolan Suunnannäyttäjät-asiakaspaneeliin kuuluvaa asiakasta saa älykotilaitteiston kotiinsa koekäyttöön. Pilotin aikana asiakkaat saavat osallistua työpajoihin, antaa palautetta ja ideoida uusia mahdollisia käyttötarpeita. LähiTapiola ei kerää tietoa asiakkaiden käytössä olevien laitteiden käytöstä.

Pilotin avulla halutaan myös selvittää asiakkaiden halukkuutta liittää vanhusten-, lasten tai kodin turvallisuutta lisääviä palveluja vakuuttamiseen sekä vakuutusyhtiön roolia palvelujen tuottajana.

–LähiTapiola haluaa murtaa perinteistä käsitystä vakuutusyhtiöstä vain korvausten maksajana. Olemme laajentaneet rooliamme jo Älyhenkivakuutuksella siihen, että autamme ihmisiä pysymään hengissä ja elämään terveellisemmin. Älykoti-pilotti jatkaa teemaa asumisen ja kodin piirissä. Tavoitteenamme on auttaa ihmisiä elämään turvallisemmin ja mukavammin, mutta haluamme tehdä tämän yhdessä asiakkaidemme kanssa, Määttänen sanoo.

–Meitä kiinnostaa luonnollisesti turvallisuus ja se, miten voimme parantaa asiakkaidemme turvallisuudentunnetta ja luoda mielenrauhaa. Toki olemme avoimia myös muille ideoille, joita asiakkailta voi tulla. Esineiden internet ja uudet teknologiat helpottavat monenlaisten uusien palvelujen kehittämistä. Samalla itse asennettavien valvontajärjestelmien varmuus on parantunut ja hinnat ovat laskeneet. Vahinkojen ennaltaehkäisyn näkökulmasta tärkeintä on se, että vahinkoja ei satu.

Innovaatioiden kautta uusia palveluja

LähiTapiola panostaa merkittävästi innovaatioihin, jotta voimme auttaa asiakkaita heidän tavoitteidensa saavuttamisessa.

–Maailma ympärillämme muuttuu nopeasti, ja me koemme sen loistavaksi mahdollisuudeksi luoda uutta asiakkaillemme. Tuomme jatkossakin asiakkaidemme kokeiltavaksi  täysin uudenlaisia, ihmisten elämää aidosti turvaavia ratkaisuja. Asiakkaat päättävät ovatko ne sellaisia, joita he haluavat. Pyrimme lisäämään ketteryyttä ja sopeutumiskykyä. Ne ovat elinehtoja, jotta pystymme tuottamaan jatkuvasti parempaa omistaja-asiakkaillemme.

Lisätiedot:

Antti Määttänen
projektijohtaja, turvallisuus, LähiTapiola
0400 568 588
etunimi.sukunimi@lahitapiola.fi

Valtteri Saurila
yhteyspäällikkö, LähiTapiola
etunimi.sukunimi@lahitapiola.fi

Kimmo Ruotoistenmäki
toimitusjohtaja, Cozify Oy
kimmo@cozify.fi

Cozify  Oy  on suomalainen vuonna 2013 perustettu startup-yritys, joka tuo kotiautomaation kaikkien ulottuville Esineiden Internetin (Internet of Things) tarjoamin keinoin. Kodin turvallisuus ja viihtyvyys ovat olleet ensimmäisiä sovellusalueita. Kolmantena alueena tulee olemaan kodin energiatehokkuuden parantaminen mm. lämmityksen optimoimisella.

LähiTapiola-ryhmä on keskinäiseen yhtiömuotoon perustuva, asiakkaiden omistama yhtiöryhmä, joka palvelee henkilö-, maatila-, yrittäjä-, yritys- ja yhteisöasiakkaita. LähiTapiolan tuotteet ja palvelut kattavat vahinko-, henki- ja eläkevakuuttamisen sekä sijoittamisen ja säästämisen palvelut. Olemme myös yritysten riskienhallinnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin ammattilainen.