Etusivu » Tiedotteet » Vakuutus » Eteran Omistajanvaihdos-seminaari Tampereella puhutteli yrittäjiä

Etera

Eteran Omistajanvaihdos-seminaari Tampereella puhutteli yrittäjiä

Julkaistu: 21.08.2013 klo 14:20
Julkaisija: Etera

Eläkevakuutusyhtiö Etera järjesti yhteistyökumppaneidensa kanssa Omistajanvaihdos-seminaarin Tampereella Tampere-talossa 21.8.2013. Seminaarin pääpuhujana oli Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen. Muut puheenvuorot käyttivät Etera, Danske Bank, Verohallinto sekä tamperelaisten yritysten, Pajamaa Partners Oy:n ja Panostaja Oyj:n edustajat. Seminaariin osallistui noin 90 yrittäjää ja yritysten edustajaa Pirkanmaalta.

Yrityksen omistajanvaihdos on kriittinen vaihe yrityksen elinkaarella. ”Työpaikat tuleville vuosille on turvattava. Tästä syystä Etera haluaa olla mukana tukemassa omistajanvaihdosten onnistumista”, sanoi myyntijohtaja Minna Saarela Eterasta. Oikein hoidettuna vaihdoksesta hyötyvät niin luopuja kuin jatkajakin. Seminaarissa oli tarjolla faktatietoa ja vinkkejä yrittäjille ja yrityksille omistajanvaihdoksen toteuttamiseen ja yritysrahoitukseen.

Vanhanen: Tehty yritysveropäätös ei helpota kotimaista omistajuutta

Toimitusjohtaja Matti Vanhanen käsitteli puheenvuorossaan tehtyyn yritysveropäätökseen jääneitä kotimaisen omistajuuden ongelmia. ”Kun hallitus päätti, että yhteisöveroa alennettaessa vastaavasti omistajien verotusta osinkoverotuksella kiristetään, ei otettu huomioon sitä, että noin 2/3 osingoista on maksettu ulkomaille ja kotimaisille yhteisöille verottomina. Siksi osinkoverokiristys kohdistuu nytkin vain siihen kolmannekseen osingoista, jotka maksetaan kotimaisille luonnollisille henkilöille. Päätös ei edistä kotimaista omistajuutta”, totesi Vanhanen.

”Samalla kun kotimaahan maksettavien osinkojen verotusta kiristetään, vaikeutuu sukupolvenvaihdosten rahoittaminen entisestään, koska usein lahjavero maksetaan ylimääräisillä osingoilla”, Vanhanen sanoi. Vanhasen mielestä verouudistuksen jälkeen olisikin entistä tärkeämpää, että koko perintö- ja lahjavero korvattaisiin myyntivoittoverolla.

Mitä on otettava huomioon yrityskaupassa?

Johtaja Matti Vainionpää Danske Bankista kertoi esityksessään kattavasti yrityskaupan rahoittamisen vaihtoehdoista ja haasteista. ”Yrityskaupassa on huomioitava erikseen businessriskit, finanssiriskit ja muut haasteet. Omistajan vaihtumisen aiheuttamiin muutoksiin on syytä varautua. Omistajan vaihtuminen voi vaikuttaa yhtiön strategiaan, kulurakenteeseen, asiakassuhteisiin, toimittajasuhteisiin ja henkilöstöön, esimerkiksi avainhenkilöstön jatkaminen voi olla yrityksen toiminnan kannalta oleellista”, Vainionpää totesi. Lisäksi Vainionpää kertoi, mitä myyjä voi tehdä rahoituksen helpottamiseksi yrityskauppatilanteessa.

Eteran luottopäällikkö Niina Valtonen kertoi Eterasta sijoittajana ja rahoittajana. ”Myös Eteralla on tarjota erilaisia vaihtoehtoja yritys- ja omistusjärjestelyjen rahoitukseen asiakasyrityksillemme”, Valtonen kertoi.

Toimitusjohtaja Matti Vanhanen, Perheyritysten liitto, p. 075 325 4200 (toimisto) ja sähköposti matti.vanhanen@perheyritys.fi.

Johtaja Matti Vainionpää, Danske Bank, p. 010 546 5872 ja sähköposti: matti.vainionpaa@danskebank.fi

Myyntijohtaja Minna Saarela, Etera, p. 050 4073846, s-posti: minna.saarela@etera.fi

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera huolehtii työntekijöiden ja yrittäjien eläketurvasta ja edistää työhyvinvointia. Eläkkeitä Etera maksaa noin miljardi euroa vuodessa 146 000 eläkkeensaajalle. Eläkevaroja turvaavia sijoituksia Eteralla on noin 5,6 miljardia euroa.

Lue lisää osoitteesta etera.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon