Etusivu » Tiedotteet » Vakuutus » Besafe Izi Plus paras Folksamin turvaistuintestissä

Folksam

Besafe Izi Plus paras Folksamin turvaistuintestissä

Julkaistu: 07.12.2015 klo 08:45
Julkaisija: Folksam

Besafe Izi Plus -turvaistuin sai parhaat tulokset Folksamin testatessa turvaistuimia, jotka on tarkoitettu lapsille yhdeksän kuukauden iästä neljän vuoden ikään. Seitsemän muutakin turvaistuinta sai Folksamin Hyvä valinta -merkinnän. Hyvän istuimen lisäksi tärkein turvatoimenpide on, että lapset istuvat autossa selkä menosuuntaan päin neljän vuoden ikään asti. Folksamin liikenneturvallisuustutkijoiden mukaan loukkaantumisriski on viisinkertainen istuimessa, jossa lapsi istuu kasvot menosuuntaan, verrattuna selkä menosuuntaan asennettuun istuimeen.

– Kaikki vanhemmat haluavat, että lapset matkustavat autossa turvallisesti, ja se on monille asiakkaillemme tärkeä kysymys. Siksi olemme testanneet turvaistuimia auttaaksemme heitä valitsemaan niin hyvän istuimen kuin mahdollista, sanoo Folksamin liikenneturvallisuustutkija Helena Stigson.

Folksam on testannut 17 Suomessa ja Ruotsissa myytävää turvaistuinta, jotka on tarkoitettu lapsille yhdeksän kuukauden iästä noin neljän vuoden ikään. Lisätietoja testistä www.folksam.fi/fi/folksam/tutkimuksia-ja-hyvia-neuvoja/paras-testissa/turvaistuintesti-2015. Testivoittaja on Besafe Izi Plus, joka siksi sai merkinnän Testin paras. Sen jälkeen tulevat ne seitsemän turvaistuinta, jotka saivat luokituksen Hyvä valinta: Axkid Rekid, Axkid Minikid, Besafe iZi Kid X1 i-Size, Besafe iZi Modular RF i-Size, Britax Römer Hi-Way II, Maxi-Cosi Mobi XP ja Maxi-Cosi Pearl XP.

Parhaat turvaistuimet erottuvat joukosta muun muassa siksi, että lapsi voi niissä matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin mahdollista. Pienet lapset ovat alttiimpia vammoille kolarin sattuessa, koska pienen lapsen pää on iso suhteessa kehoon eivätkä niskan lihakset ja nivelsiteet ole vielä täysin kehittyneet. Selkä menosuuntaan käännetyn turvaistuimen etuna on, että sekä pään että kehon liike hidastuu törmäyksessä ja kalloon ja niskaan kohdistuva rasitus on paljon pienempi kuin lapsen istuessa kasvot menosuuntaan.

Folksamin testissä oli mukana myös kaksi istuinta, jotka on tarkoitettu ainoastaan käytettäväksi siten, että lapsen kasvot ovat menosuuntaan. Sen tyyppiset istuimet ovat saaneet hyviä tuloksia eurooppalaisissa lasten turvaistuinten kuluttajatesteissä, mutta Folksamin testissä molemmat istuimet hylättiin.

– Tulee helposti kiusaus uskoa, että hyvät tulokset kolaritestissä merkitsevät hyvää suojaa, mutta totuus on, että nämä kaksi istuinta voivat pahassa kolarissa aiheuttaa hengenvaarallisia vammoja. Syynä on se, että kolarissa koko rasitus kohdistuu lapsen vatsaan, mitä ei mitata eurooppalaisissa lakisääteisissä vaatimuksissa eikä kuluttajatesteissä, Helena Stigson sanoo.

Verkkokaupan kasvaessa on olemassa vaara, että eurooppalaiset testit alkavat vaikuttaa myös siihen, mitä istuimia markkinoilla on tarjolla.

– Monet käännettävien turvaistuinten valmistajat näyttävät käyttöohjeissa, että istuimia voidaan käyttää kasvot menosuuntaan jo 6 kuukauden ikäisellä: Axkid Duofix, Britax Zento, Britax Dualfix, Britax Multi Tech 2 ja Klippan Triofix. Emme missään tapauksessa suosittele, että lapsi istuu kasvot menosuuntaan niin pienenä, eikä valmistajien tulisi suositella sellaista käyttöä, sanoo liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius Folksamilta.

Folksamin neuvot lapsen turvaksi autossa:

• Osta selkä menosuuntaan asennettava istuin, joka on niin iso, että lapsi voi istua selkä menosuuntaan ainakin      neljän vuoden ikään asti.
  • Ei ole vaarallista istua jalat koukussa. Istuin on jäänyt pieneksi vasta siinä vaiheessa, kun lapsen pää on niin korkealla, että korvien yläreuna on lähellä istuimen yläreunaa.
  • Kytke pois etupenkin turvatyyny niin että lapsi voi istua etupenkillä, jos hän tarvitsee lisää jalkatilaa. Avainkytkentä on luotettava tapa poistaa turvatyyny käytöstä.

Koko testi ja raportti: www.folksam.fi/fi/folksam/tutkimuksia-ja-hyvia-neuvoja/paras-testissa/turvaistuintesti-2015

Lisätiedot:
Sofia Paltschik, markkinointipäällikkö Folksam Suomi, puhelin 050 589 7682

Folksam Vahinkovakuutus Oy on osa ruotsalaista Folksam Sak –konsernia. Folksam Vahinkovakuutus tarjoaa kattavan vakuutusturvan, sekä vapaaehtoisia että lakisääteisiä vahinkovakuutuksia, yksityis- ja yritysasiakkaille sekä maatalouksille. Visiomme on, että ihmiset tuntisivat turvallisuutta kestävässä maailmassa. Olemme henkilökohtaisia, sitoutuneita ja vastuuntuntoisia. www.folksam.fi