Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Valtakunnalliset Lähetysjuhlat Messukeskuksessa 7.–9.6.

Suomen Lähetysseura

Valtakunnalliset Lähetysjuhlat Messukeskuksessa 7.–9.6.

Julkaistu: 29.05.2013 klo 08:38
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Lähetysjuhlat palaavat juurilleen Helsinkiin

Valtakunnalliset Lähetysjuhlat Messukeskuksessa 7.–9.6.

Suomen suurinta kirkon kansainvälisen toiminnan vuosittaista tapahtumaa, Valtakunnallisia Lähetysjuhlia, vietetään kesäkuun 7.–9. Helsingissä. Juhlien pääpaikka on Messukeskus, jonne Suomen Lähetysseura ja Helsingin seurakuntayhtymä kutsuvat lähetys- ja kehitysyhteistyöstä sekä kansainvälisyydestä kiinnostuneita ihmisiä ympäri maan ja erityisesti pääkaupunkiseudulta.

Helsinki on saanut kunnian olla Lähetysjuhlien pitopaikkana ylivertaisesti useammin kuin mikään muu paikkakunta Lähetysjuhlien yli 150-vuotisen historian aikana. Edellisistä juhlista on kuitenkin ehtinyt vierähtää jo lähes 30 vuotta.

Maahanmuuttajat ja monikulttuurisuus esillä

Kolmen päivän aikana tarkastellaan sitä, mitä on tämän päivän lähetystyö, miten sitä tehdään lähellä ja kaukana, miten lähetystyö liittyy kristityn arkeen sekä miten suurkaupungin seurakunnat tekevät lähetystyötä kotiovella ja maailmalla.

Monikulttuurisuus ja maahanmuuttajat ovat näkyvästi esillä monissa tilaisuuksissa ja juhlilla muutenkin. On Maailmojen messua, draamaa, musiikkia, tanssia, keskustelutilaisuuksia jne. Pääkaupunkiseudun seurakunnat esittelevät monikulttuurista ja vieraskielistä työtään.

Alppilan kirkolla on ohjelmaa "etsijöille, epäileville ja epäselville": keskustelua ihmiskaupasta ja ihmisoikeuksista, köyhistä ja rikkaista sekä maailman tilasta.

Sitäkin pohditaan, miten sovinto ja kestävä rauha saadaan aikaan vihollisten välille?  Ja onko siinä kristityillä ja kirkoilla, kirkon sanomalla, roolia? Liittyykö se, ja miten, lähetystyöhön?

Lapsille ja nuorille on omaa ohjelmaa.

Lähetysjuhlien ulkomaiset vieraat ovat Etiopian Mekane Yesus -kirkon naistyön osaston johtaja Bekure Daba, thaimaalainen, ihmiskauppaa vastaan työskentelevän Alliance Anti Trafic -järjestön hankekoordinaattori Pennapa Wuttimanop, eteläafrikkalainen rauhantyön erikoisasiantuntija Hannes Siebert ja Kirkkojen maailmanneuvoston apulaispääsihteeri Hielke Wolters.

Lähetysjuhlat päättyvät sunnuntaina 9.6. klo 12 alkavaan ainutlaatuiseen messuun, jossa piispa Irja Askola vihkii uusia pappeja ja siunaa uudet lähetystyöntekijät.

Lähetysjuhlien koko ohjelma ja muuta infoa löytyy osoitteesta www.lahetysjuhlat.fi

Lisätietoa:

• lähetysjuhlien pääsihteeri Kristiina Vähäkangas, Helsingin seurakuntayhtymä, p. 09 2340 2524
  • lähetysjuhlakoordinaattori Jussi Hankela, Suomen Lähetysseura, p. 040 902 2819

Liitteenä info juhlien aikaisesta mediapalvelusta.

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi