Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Vaasan Lähetysjuhlat päättyivät uusien lähetystyöntekijöiden siunaamiseen

Suomen Lähetysseura

Vaasan Lähetysjuhlat päättyivät uusien lähetystyöntekijöiden siunaamiseen

Julkaistu: 08.06.2014 klo 14:14
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Valtakunnalliset Lähetysjuhlat Vaasassa päättyivät sunnuntaina päätösmessuun, jossa siunattiin uusia lähetystyöntekijöitä Lähetysseuran ulkomaiseen työhön. Lähetysjuhliin osallistui kolmen päivän aikana noin 9 000 henkeä. Lähetysjuhlat järjestivät Suomen Lähetysseura ja Vaasan evankelis-luterilaiset seurakunnat.

– Juhlavierailta on tullut hyvää palautetta järjestelyistä ja ohjelmaa on kehuttu hengelliseksi ja olennaiseen keskittyväksi. Vapaaehtoisia talkoolaisia ja ohjelmansuorittajia on ollut noin 700, ja he ovat olleet mukana iloisella mielellä. Uskon, että näistä juhlista jää heille ja koko seurakuntaan hyvä tunne siitä, että meitä kaikkia tarvitaan, juhlien pääsihteeri Maaria Perälä kertoi.

Vaasan lähetysjuhlilla oli erikoisteemana vammaisten ihmisten oikeudet ja myös juhlajärjestelyissä panostettiin esteettömyyteen sikäli kuin juhlien pääpaikka eli Vaasa Arena sen salli.

– Se on ollut hyvä sisältöaihe, joka on ollut helppo viestiä. Erityisesti kuulovammaisilta on tullut kiitosta muun muassa tekstitulkkauksesta, Perälä sanoo.

Kuusi uutta lähetystyöntekijää

Uusien lähetystyöntekijöiden siunaamisen suoritti piispa Simo Peura.

– Kun kirkko siunaa teidät tänään lähetystyöntekijöiksi, se osoittaa luottavansa teihin. Juuri teidät on kutsuttu tehtävään, koska tahdotte toimia Jumalan mielen mukaan ja hänen armonsa avulla. Haluatte viedä sanomaa Kristuksesta ja toimia apua tarvitsevien hyväksi. Herramme käsky lähteä on teille rakas ja mieluinen. Ette menekään edistämään omaa asiaanne vaan Kristuksen ja hänen kirkkonsa tehtävää. Seurakunnat ovat tukenanne ja rukoilevat puolestanne, sanoi piispa Simo Peura lähetystyöhön siunatuille.

Lähetystyöhön siunatut ovat FT, kehitysyhteistyökoordinaattori Arja Koskinen Latinalaiseen Amerikkaan, TM, pastori Mari Parkkinen ja lähihoitaja Sami Parkkinen Israeliin, tradenomi, merkonomi Antti Purtanen ja FM Saara Purtanen Etiopiaan sekä TM, aineenopettaja Anna-Lena Särs Senegaliin.

Lähetysjuhlien päätöspäivä osui helluntaiksi, jolloin kaikissa luterilaisissa kirkoissa kerättiin kolehti kasvavien kirkkojen julistus- ja seurakuntatyölle Suomen Lähetysseuran kautta.

Seuraavat Lähetysjuhlat pidetään Rovaniemellä 12.–14.6.2015.

Lisää lähetysjuhlauutisia ja kuvia www.lahetysjuhlat.fi

Kuvateksti:

Vaasan Lähetysjuhlat päättyivät Vaasa Arenalla pidettyyn messuun, jossa siunattiin kuusi uutta lähetystyöntekijää Lähetysseuran ulkomaiseen työhön. Lähetysjuhlat kokosivat kolmen päivän aikana noin 9000 juhlavierasta. Kuva Joanna Lindén-Montes

Yksi Lähetysjuhlien ulkomaisista vieraista oli tansanialainen maasai-kuoro Loruvani. Kuva Joanna Lindén-Montes

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi