Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Uusi kirja kertoo Turkista sen, mistä matkaoppaat vaikenevat

Into Kustannus

Uusi kirja kertoo Turkista sen, mistä matkaoppaat vaikenevat

Julkaistu: 21.09.2015 klo 10:06
Julkaisija: Into Kustannus

Peter Lodeniuksen Turkki pintaa syvemmältä – Johdatus politiikkaan, lähihistoriaan ja Istanbuliin julkistetaan Gaudeamus Kirja & Kahvissa (Vuorikatu 7, Helsinki) 29.9.2015 kello 16.30. Tilaisuudessa ovat mukana keskustelemassa Tuula Kojo ja Riitta Sade, molemmat kirjailijoita, kääntäjiä ja Turkki-asiantuntijoita.

Istanbulissa on vetovoimaa. Kaupunki vetää puoleensa miljoonia matkailijoita, joita kiinnostaa vanha kulttuuri ja orientin häivähdys. Perinteiset matkaoppaat eivät kuitenkaan kerro kaikkea. Istanbul ei ole pelkkää itämaisen eksotiikan lumoa. Uutisissa vilisevät kuvat valtavista mielenosoituksista ja syyrialaisista pakolaisista. Turkin kurdipolitiikka herättää vahvoja mielipiteitä. Millainen Turkin yhteiskunta todella on? Mistä mielenosoituksissa on kyse ja mistä kansalliset ristiriidat oikein johtuvat?

Turkki pintaa syvemmältä – Johdatus politiikkaan, lähihistoriaan ja Istanbuliin kertoo Turkista ja Istanbulista sen, mitä matkaoppaat eivät kerro. Kirjassa avataan Istanbulin kuohuntojen taustoja ja ajankohtaisia ongelmia. Siinä kerrotaan Turkin historian keskeisistä voimamiehistä Mustafa Kemal Atatürkista ja Recep Tayyip Erdoganista ja nousevasta nuoresta sukupolvesta, joka ei vanno kummankaan nimeen. On syntymässä uusi demokraattisempi ja eurooppalaisempi Turkki, jossa kurdeilla ja muilla vähemmistöillä on enemmän sananvaltaa. Tämä ei kuitenkaan tapahdu ilman selkkauksia.

Peter Lodenius on pitkän linjan lehtimies, kirjailija ja päätoimittaja. Hän on kirjoittanut vuodesta 1966 lähtien erityisesti ulkomaita koskevia juttuja ja julkaissut useita kirjoja, kuten Islam ja nykyaika (2005), Bushin uusi maailma (2004) ja Ukraina – rajamaa (2015), joista viimeisimmän yhdessä toimittaja Anna-Lena Laurénin kanssa.

Julkistustilaisuudessa Peter Lodeniuksen kanssa keskustelevat Tuula Kojo ja Riitta Sade. Tuula Kojo on kääntäjä, joka on suomentanut ruotsalaista ja turkkilaista kirjallisuutta. Hän on muun muassa kääntänyt Nobel-palkitun Orhan Pamukin teoksia suomeksi. Pitkään Istanbulissa asunut Riitta Sade on julkaissut kaunokirjallisia teoksia sekä turkiksi että suomeksi ja seurannut läheltä Turkin politiikkaa.

Peter Lodenius: Turkki pintaa syvemmältä – Johdatus politiikkaan, lähihistoriaan ja Istanbuliin

Into-tieto, nidottu 259 sivua, suositushinta 26 €, ISBN: 978-952-264-282-0

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@intokustannus.fi

Lisätiedot: sanna.lehtinen@intokustannus.fi / 050 378 2647

Painokelpoinen kansikuva ja kirjailijakuva.

Into julkaisee tieto- ja kaunokirjallisuutta sekä Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta -lehteä.

intokustannus.fi | mondediplo.fi | into-ebooks.com | facebook.com/intokustannus | twitter.com/Into_Publishing | youtube.com/intokustannus