Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Tutkijaprofessori Don Carson Suomeen

Julkaisuvapaa

Arvostettu raamatuntutkija ja apologeetta
Don Carson Suomeen

Maailman arvostetuimpiin raamatuntutkijoihin lukeutuva Don Carson vierailee Apologiaforumissa Kansanlähetysopistossa, Ryttylässä 15.‒17. huhtikuuta. Vuosittain järjestettävän Apologiaforumin teemana on tänä vuonna Raamatun tulkinta, keskeinen sanoma ja soveltaminen.

Carson toimii Uuden testamentin tutkijaprofessorina Trinity Evangelical Divinity -yliopistossa Illinois’ssa Yhdysvalloissa. Carsonin mukaan Raamatun ymmärtäminen on tärkeää, koska sen päämääränä on Jumalan ymmärtäminen. Jumalan ymmärtäminen puolestaan johtaa palvelemaan häntä ja luottamaan häneen syvemmin.

Carson on kirjoittanut kymmeniä teoksia, muun muassa suosittuja raamatunselitysteoksia sekä kirjoja rukouksesta ja kärsimyksen ongelmasta. Kustannusyhtiö Zondervan julkaisi viime syksynä Don Carsonin toimittaman lähes 3000 sivuisen opiskeluraamatun, joka oli odotettu uutuus englanninkielisessä herätyskristillisessä maailmassa.

”Apologia ajankohtaisempaa kuin koskaan”

Forumin sisältöjohtaja, Uusi Tie -lehden päätoimittaja Leif Nummela pitää apologiaa entistä ajankohtaisempana. Vanhat kysymykset Jumalan olemassaolosta, Kristuksen ylösnousemuksesta, kärsimyksestä ja pahuudesta ovat aina ajankohtaisia. Niiden rinnalle on tullut uusia eksistentiaalisia kysymyksiä, sekä esimerkiksi etiikkaa, ihmisen luontosuhdetta ja maapallon kohtaloa käsitteleviä moderneja haasteita.
‒ Etäisyytemme yhtenäiskulttuurin aikaan kasvaa koko ajan ja maailmamme pirstoutuu mikrouniversumeihin, joiden asukkaat eivät ymmärrä toistensa kieltä, Nummela kuvailee.

Nummelan mielestä apologian tehtävä on rakentaa ikkunoita alakulttuureja erottaviin muureihin. Ne ovat tärkeitä yhteiskunnassa, jossa on yhä vähemmän yhteisiä arvoja ja yhteisiä kertomuksia.
‒ Apologia auttaa myös ymmärtämään, että kristillistä uskoa ei tarvitse suojella kriittisiltä kysymyksiltä hartaudellisella muurilla. Kun kysymyksille on tilaa ja vastauksia, kristillinen usko saa mahdollisuuden näyttää voimansa ja vakuuttavuutensa, Nummela toteaa.

Häntä itseään kiinnostaa Apologiaforumin ohjelmassa erityisesti Don Carsonin luento raamatuntulkinnasta.
‒ Tämä on polttava ja ajankohtainen kysymys. Carson tuntee syvällisesti hyvin erilaisia kulttuureja ja niiden vaikutuksen raamatuntulkintaan. Hän kykenee katsomaan Raamattua harvinaisen monista eri näkökulmista,
Nummela arvioi.

Carsonin ja Nummelan lisäksi Apologiaforumissa kuullaan muun muassa Åbo Akademin Vanhan testamentin tutkimuksen professori Antti Laatoa ja akatemiatutkija Jutta Jokirantaa.

Apologiaforumin tilaisuuksia voi seurata suorina lähetyksinä VeritasForumFinland You tube -kanavalta.

Apologiaforumin järjestävät Kansanlähetys, Kansanlähetysopisto, Opiskelija- ja Koululaislähetys sekä Veritas Forum.

Kuva: Tutkijaprofessori Don Carson, kuva: Trinity Evangelical Divinity

Teksti: Danielle Miettinen

Lisätiedot: kansanlahetysopisto.fi/apologiaforum/

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Tapahtumatuottaja Hanna Eklund, 050 566 0906, eklundhannamaria@gmail.com

Tapahtuman sisältöjohtaja Leif Nummela, 050 556 3813, leif.nummela@uusitie.com

Kansanlähetys (SEKL) on lähetysherätysliike, jonka 17 Kansanlähetyspiiriä Suomessa ja yksi Ruotsissa toimivat yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa. Kansanlähetyksellä on ulkomaantyössä yhteensä 63 työntekijää 15 työalueella. Lähetit toimivat Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa. He tekevät muun muassa seurakunta-, opetus-, media- ja kirjallisuustyötä sekä toimivat avustus- ja kehitystehtävissä. Kustannustoiminnasta huolehtii Kustannusosakeyhtiö Uusi Tie. Järjestön tunnuksena on ”Evankelioikaa kansa evankelioimaan kansoja”