Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Suvelan kappelin ja asukaspuiston peruskivi muurataan

Espoon seurakunnat

Suvelan kappelin ja asukaspuiston peruskivi muurataan

Julkaistu: 20.05.2015 klo 12:17
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Tiedote ja kutsu medialle:

Suvelan kappelin ja asukaspuiston peruskivi muurataan

Espoon Suvelan uuden kappelin ja asukaspuiston peruskivi muurataan tiistaina 26.5.2015 klo 15 uuden kappelin tontilla, osoitteessa Kirstintie 24. Kivijalkaan muurataan lieriö, jossa on mm. päivän lehdet ja käytössä olevia kolikoita.

- Kappelin tulevat käyttäjät ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita paikalle juhlimaan uutta toimitilaa ja laulamaan Suvivirttä, Suvelan alueen kappalainen Oiva Hujanen kutsuu.

Peruskiven muuraus on tuhansia vuosia vanha perinne, josta on Raamatussakin useita mainintoja. Muurausperinne on lähtöisin babylonialaisesta tavasta, jossa kaikki rakentamiseen osallistuvat laittoivat ensimmäiset tiilet yhdessä paikoilleen.

Uudisrakennus tulee korvaamaan vuonna 1981 rakennetun Suvelan kappelin. Seurakunnan toiminta Suvelassa on vilkasta erityisesti lapsi- ja perhetyössä.

Rakennus tarjoaa tilat myös Espoon kaupungin asukaspuistolle, mistä on solmittu esivuokrasopimus. Tiloja on suunniteltu yhdessä kaupungin kanssa.

- Kappelin ja asukaspuiston valmistuminen luovat hyvät ja pitkään kaivatut edellytykset niin seurakuntatyölle, kuin monisäikeiselle yhteistyölle Suur-Suvelassa, Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Antti Kujanpää sanoo.

Uuden kappelin valmistuttua tuomiokirkkoseurakunta pystyy luopumaan kahdesta vuokratilasta ja kaikki lähialueen toiminta mahtuu saman katon alle.

Uuden kappelin kokonaispinta-ala on noin 2500 m2. Uudisrakennus nousee näkyvälle paikalle ihan Suvelan keskustaan. Rakennuksen pintamateriaali on kuparia ja puuta. Kappelin on suunnitellut arkkitehtitoimisto OOPEAA, aikaisemmin tunnettu nimellä Lassila Hirvilammi arkkitehdit Oy. Toimisto ja pääsuunnittelija Anssi Lassila ovat suunnitelleet myös Kärsämäen paanukirkon sekä Nurmijärven Klaukkalan ja Jyväskylän Kuokkalan kirkot.

Hankkeen rakentamiskustannukset ovat urakkatarjousten jälkeen 12,7 miljoonaa ja kokonaiskustannusarvio 14,3 miljoonaa euroa. Suvelan kappelin rakentamista on valmisteltu vuodesta 2003. Hankepäätös tehtiin 2007 ja syyskuussa 2011 hyväksyttiin hankesuunnitelma. Rakentamispäätös tehtiin toukokuussa 2014. Vanhasta kappelista luovutaan uuden valmistuttua. Uusi kappeli otetaan käyttöön syksyllä 2016.

Lisätietoja seurakunnan toiminnasta:

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Antti Kujanpää, 0400 425 252, antti.kujanpaa@evl.fi

Suvelan alueen kappalainen Oiva Hujanen, 040 526 9096, oiva.hujanen@evl.fi

Lisätietoja rakentamisesta:

kiinteistöjohtaja Jorma Jussilainen, 050 432 8352, jorma.jussilainen@evl.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi