Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Suomen Merimieskirkon yhteistoimintaneuvottelut päättyivät

Suomen Merimieskirkko ry

Suomen Merimieskirkon yhteistoimintaneuvottelut päättyivät

Julkaistu: 17.12.2015 klo 14:02
Julkaisija: Suomen Merimieskirkko ry

Suomen Merimieskirkon taloudellisista ja tuotannollisista sekä toiminnan uudelleen järjestelyistä johtuvista syistä käynnistyneet yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvotteluissa käsiteltiin Merimieskirkon kotimaan kirkkojen, laivakuraattorityön sekä keskustoimiston toimintoja. Neuvottelut koskettivat yhteensä 22 työntekijää.

Neuvottelujen seurauksena Merimieskirkosta vähenee yhteensä 4,4 henkilötyövuotta. Irtisanomiset ja osa-aikaistamiset koskettavat yhteensä kymmentä työntekijää ja työn uudelleen organisoinnista johtuvat järjestelyt koskettavat kaikkia työntekijöitä. Työn uudelleen järjestelyillä lisätään paikallisten merimieskirkkojen ja niiden työntekijöiden välistä yhteistyötä sekä organisoidaan Merimieskirkon keskustoimiston työ uudelleen. Lisäksi kehitetään vapaaehtoistyötä.

Suomen Merimieskirkon hallitus päätti kokouksessaan 16.12.2015, että Raahen merimieskirkko suljetaan ja siellä kartoitetaan mahdollisuudet jatkaa työtä vapaaehtoisvoimin. Lisäksi kartoitetaan Oulun merimieskirkon mahdollisuus toimia nykyistä pienemmissä tiloissa.

Edellä mainituilla toimilla sekä muilla neuvotteluissa käsitellyillä asioilla saavutettava taloudellinen säästö on vuonna 2017 noin 240 000 euroa. Merimieskirkon talous on 2010-luvulla ollut useina vuosina alijäämäinen. Kuluvana vuonna on tullut tietoon tätä ja ensi vuotta koskevia rahoitusvähennyksiä koskien erityisesti laivakuraattorityötä.

Merimieskirkon hallituksen puheenjohtaja Timo Lappalainen totesi useiden vuosien tappiollisten tilinpäätösten pakottaneen ikäviin, mutta välttämättömiin päätöksiin: ”Toiminnan volyymi ja laatu ovat kohdallaan, mutta työn jatkaminen edellyttää nyt rankkoja ratkaisuja! Mitään nykyistä pestiä ei lopetettu sinänsä turhana tai heikkolaatuisena!”

pääsihteeri Hannu Suihkonen, puh. 040 1922 778, hannu.suihkonen@merimieskirkko.fi

Merimieskirkko – välittävien yhteisöjen kirkko

Suomen Merimieskirkko on itsenäinen yhdistys, joka perustettiin vuonna 1875. Merimieskirkko toimii ulkomailla asuvien ja liikkuvien suomalaisten parissa sekä tekee kansainvälistä merenkulkijatyötä Suomen satamissa.
Vuonna 2014 Merimieskirkon työssä kohdattiin 286 000 ihmistä. Kotimaan kansainväliset merimieskirkot palvelevat Haminassa, Kotkassa, Helsingin Vuosaaressa ja Hernesaaressa (kesäkausi), Turussa, Raumalla, Kokkolassa, Raahessa, Oulussa, Kemi-Torniossa. Merimieskirkon laivakuraattorit kohtasivat suomalaisilla laivoilla 5 000 merenkulkijaa vuonna 2014.
Ulkomailla Merimieskirkolla on toimintaa Saksassa, Belgiassa, Hollannissa, Luxemburgissa, Isossa-Britanniassa ja Kreikassa. Lisäksi yhdistys harjoittaa matkapappitoimintaa Irlannissa, Puolassa ja Kaakkois-Aasiassa.

http://www.merimieskirkko.fi/ ja http://www.facebook.com/Merimieskirkko