Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Suomen Lähetysseuran joulukeräys kehitysmaiden äitien hyväksi

Suomen Lähetysseura

Suomen Lähetysseuran joulukeräys kehitysmaiden äitien hyväksi

Julkaistu: 17.11.2014 klo 08:30
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Suomen Lähetysseuran joulukeräys tukee tänä vuonna kehitysmaiden äitejä. Koulutusta saanut äiti huolehtii lapsensakin kouluun. Äiti, jolla on mahdollisuus tulonhankintaan ja valtaa perheensä talouteen, ei lähetä lastaan töihin tai naita tätä alaikäisenä. Äiti, joka selviää synnytyksestä ja välttää hiv-tartunnan, on lastensa turvana näiden varttuessa.

Naisten kouluttaminen ja työnteko edistävät perheiden hyvinvointia ja lisäävät vaurautta. Tasa-arvo vähentää lapsi- ja äitikuolleisuutta, ehkäisee hiv/aidsia ja tukee ympäristön kestävää kehitystä. Naisten hyvinvoinnin ja tasa-arvon edistäminen on yksi Lähetysseuran työn läpileikkaavista teemoista niin kirkollisessa kuin kehitysyhteistyössä.

Koulutus kohottaa itsetuntoa

Nepalilainen Sarita Rana (24 v) huolehtii yksin 7-vuotiaasta tyttärestään ja 5-kuisesta pojastaan miehen ollessa töissä ulkomailla.

Hänen elämänsä muuttui, kun hän pääsi Lähetysseuran paikallisen kumppanijärjestön kursseille. Hän oppi uusia viljelytekniikoita ja sai oppia ravitsemuksesta, terveydestä ja puhtaudesta. Nyt ruokaa riittää koko vuodeksi ja jopa myytäväksi. Lasten sairastelu on vähentynyt. Tulojen parantumisen myötä he ovat voineet muuttaa omaan kotiin, jossa on myös vessa.

”Kursseilla olen saanut myös itseluottamusta. Ennen häpesin itseäni, enkä uskaltanut puhua ulkopuolisille”, Sarita kertoo.

Myös Saritan usko koulutukseen on kasvanut. Hän ei itse ole käynyt koulua, mutta aikoo nyt huolehtia siitä, että hänen lapsensa pääsevät kouluun.

Lahjoita joulukeräykseen

Kehitysmaiden äitejä voi tukea osallistumalla kirkoissa pidettävien Kauneimmat Joululaulut -yhteislaulutilaisuuksien kolehtiin tai Lähetysseuran joulukeräykseen.

Joulukeräykseen voi lahjoittaa pankissa tilille IBAN: FI 38 8000 1400 1611 30, BIC: DABAFIHH (viestiksi JOU14), lähettämällä tekstiviesti JOULU5 (5 e) tai JOULU10 (10 e) numeroon 16155, soittamalla numeroon 0600 11315 (15,36 € + pvm) tai netissä www.kauneimmatjoululaulut.fi

Tässä esimerkkejä Nepalista, miten pienikin lahja auttaa

5 €                       lisäravinne aliravitulle lapselle
10 €                     terveysneuvontaa perheelle