Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Stig Kankkonen Espoon yhteisen kirkkovaltuuston johtoon

Espoon seurakunnat

Stig Kankkonen Espoon yhteisen kirkkovaltuuston johtoon

Julkaistu: 22.01.2015 klo 10:28
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto teki 21.1. kokouksessaan luottamushenkilövalintoja seuraaviksi vuosiksi.

Yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtajat

Kirkkovaltuuston puheenjohtajaksi valittiin Stig Kankkonen Esbo svenska församlingista. Stig Kankkonen on pitkän linjan journalisti, joka on työskennellyt muun muassa Kyrkpressenin päätoimittajana. Kankkonen on Espoon kaupunginhallituksen jäsen. Hän toimii myös Porvoon hiippakunnan edustajana kirkolliskokouksessa.

Varapuheenjohtajana jatkaa espoonlahtelainen Paula Viljakainen. Puheenjohtajat valittiin vuosiksi 2015-2016.

Yhteinen kirkkovaltuusto käyttää ylintä päätösvaltaa Espoon seurakuntayhtymässä. Sillä on käytännössä samanlainen valta kuin kaupunginvaltuustolla kunnallisella puolella. Valtuustoon kuuluu 61 vaaleilla valittua jäsentä, jotka edustavat Espoon kuutta seurakuntaa. Valtuuston sihteerinä toimii hallintopäällikkö Maija Heinonen. Nyt aloittaneen valtuuston toimikausi on 2015-2018.

Yhteinen kirkkoneuvosto 2015-2016

Yhteinen kirkkoneuvosto on Espoon seurakuntayhtymän ylin toimeenpano- ja hallintoelin, joka johtaa seurakuntayhtymän hallintoa, valmistelee asiat yhteisen kirkkovaltuuston päätettäväksi sekä huolehtii päätösten täytäntöönpanosta.

Heikki Sorvari Espoon tuomiokirkkoseurakunnasta valittiin jatkamaan yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajana vuosina 2015-2016. Puheenjohtajana toimii tuomiokapitulin määräyksestä Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Antti Kujanpää.

Yhteisen kirkkoneuvoston jäseniksi alkavalle kaksivuotiselle kaudelle valittiin Esbo svenska församlingista Mårten Lindholm ja Jannika Lassus, Espoonlahden seurakunnasta Kari Roine ja Susanna Merikanto-Timonen, Espoon tuomiokirkkoseurakunnasta Marjo Matikka ja Lauri Tunkelo, Leppävaaran seurakunnasta Olli Nuosmaa ja Päivi Vuorimaa, Olarin seurakunnasta Raija Meriläinen ja Leo Hiltunen sekä Tapiolan seurakunnasta Pirjo Kemppi-Virtanen ja Esa Malkamäki.

Kiinteistöjohtokunta 2015-2018

Kiinteistöjohtokunnan puheenjohtajana jatkaa Olli Isotalo (Espoonlahti). Jäseniksi valittiin Pehr-Johan Björkstén (Esbo svenska), Merva Mikkola (Espoonlahti), Jyrki Seppänen (Espoon tuomiokirkkoseurakunta), Johanna Kosonen-Karvo (Leppävaara), Mikko Peltokorpi (Olari) ja Ritva Lappalainen (Tapiola).

Kiinteistöjohtokunta valmistelee ja hoitaa rakennus-, kiinteistö- ja hautausmaa-asioita.

Henkilöstöjohtokunta 2015-2018

Henkilöstöjohtokunnan puheenjohtajaksi valittiin Minna Koutaniemi (Tapiola) ja jäseniksi Heidi Juslin-Sandin (Esbo svenska), Pekka Nenonen (Espoonlahti), Maarit Kalske (Espoon tuomiokirkkoseurakunta), Timo Lankinen (Olari) ja Hannu Laaksonen (Leppävaara).

Henkilöstöjohtokunta on keskeisessä asemassa muun muassa seurakuntien henkilöstön palkka-asioista päätettäessä.

Arvioinnin johtokunta

Arvioinnin johtokunnan puheenjohtajaksi valittiin Ritva-Liisa Luomaranta (Leppävaara) ja jäseniksi Sonja Tuomolin (Esbo svenska), Matti Sillanpää (Espoonlahti), Pertti J. Rosila (Espoon tuomiokirkkoseurakunta), Päivi Seppänen (Olari) ja Olavi Keski-Rahkonen (Tapiola).

Arvioinnin johtokunnan toimialana on arvioida Espoon seurakuntayhtymän ja seurakuntien toiminnan ja talouden tarkoituksenmukaisuutta, vaikuttavuutta ja raportointia sekä talouden tasapainoa.Arvioinnin johtokunnan toimialana on arvioida Espoon seurakuntayhtymän ja seurakuntien toiminnan ja talouden tarkoituksenmukaisuutta, vaikuttavuutta ja raportointia sekä talouden tasapainoa. Johtokunta arvioi myös sisäistä valvontaa.

Toimikunnat

Yhteinen kirkkoneuvosto päättää myöhemmin talous- ja strategiatoimikunnan sekä viestintätoimikunnan valinnasta.

Luottamushenkilöiden palkkioihin ei tehty muutoksia.

---

Kirkkovaltuuston puheenjohtajan Stig Kankkosen kuva on liitteenä. Kuvaaja: Heidi Korsman-Hirvonen.

---

Urpu Sarlin
viestintäpäällikkö, Espoon seurakuntayhtymä
Kirkkokatu 1, PL 200, 02771 Espoo
p. (09) 8050 2520, 050 358 1060

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi