Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Seurakuntavaaleihin etsitään ehdokkaita Espoossa

Espoon seurakunnat

Seurakuntavaaleihin etsitään ehdokkaita Espoossa

Julkaistu: 01.09.2014 klo 13:09
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Vielä ehtii asettua ehdolle marraskuun seurakuntavaaleissa. Ehdokkaaksi voivat asettua täysi-ikäiset seurakunnan jäsenet. Luottamustehtäviin tarvitaan kaikenikäisiä, erilaisissa elämäntilanteissa eläviä ja useita aloja edustavia seurakunnan jäseniä. Viime vaaleissa puolet Espoon seurakuntien luottamushenkilöistä vaihtui; ehdolle uskaltaa siis rohkeasti lähteä myös ilman aikaisempaa kokemusta seurakuntien hallinnosta. Vaalien ehdokasasettelu päättyy 15. syyskuuta.

Kaikissa Espoon seurakunnissa kootaan parhaillaan useampia vaalilistoja. Eniten vaihtoehtoja on Espoonlahden seurakunnassa, missä rekrytoidaan ehdokkaita kuudelle eri listalle. Tekeillä oleviin vaalilistoihin ja niiden ohjelmiin voi tutustua Espoon seurakuntien vaalisivuilla.

Ehdokaslistoja kokoavat pääasiassa poliittiset puolueet, seurakunta-aktiivit ja kansalaisliikkeet. Myös nuorten listoja on tulossa joihinkin seurakuntiin. Ehdokkuuttaan harkitseva voi olla yhteydessä näiden listojen yhteyshenkilöihin tai perustaa oman listan. Ehdokaslistan taustalla tulee olla valitsijayhdistys, jonka perustavat kymmenen seurakunnan äänioikeutettua jäsentä.

Espoossa seurakuntavaaleissa valitaan päättäjät kuuden seurakunnan seurakuntaneuvostoihin sekä seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon. Valtuusto ja seurakuntaneuvostot päättävät toiminnan ja talouden linjauksista eli siitä, miten seurakunnan varoja käytetään.

Seurakuntaneuvostot päättävät seurakuntien toimintamäärärahojen käytöstä ja henkilövalinnoista. Yhteinen kirkkovaltuusto puolestaan käyttää ylintä päätösvaltaa Espoon seurakuntayhtymässä. Se määrää kirkollisveroprosentin ja päättää seurakuntayhtymän talousarviosta, isoista rakennushankkeista sekä kiinteän omaisuuden hankinnasta ja myymisestä. Valtuusto myös hyväksyy seurakuntayhtymän strategiat ja valitsee yhteisen kirkkoneuvoston ja johtokunnat.

Vaalien ennakkoäänestys on 27.–31.10. ja varsinainen vaalipäivä on isäinpäivänä 9.11.2014. Äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet Espoon seurakuntien jäsenet.

Lisätietoa:

Espoon seurakuntayhtymän viestintäpäällikkö
Urpu Sarlin, 050 3581060, urpu.sarlin(ät)evl.fi

Espoon seurakuntien vaalisivut: www.espoonseurakunnat.fi/vaalit
Suomen ev.lut. kirkon yhteiset vaalisivut: www.seurakuntavaalit.fi

Essen artikkeli ehdokasrekrytoinnin tilanteesta: http://www.esse.fi/1437-kykyjenetsijat-ovat-liikkeella

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 172 000 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.