Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Saattokellot soivat Espoon kirkoissa

Saattokellot soivat Espoon kirkoissa

Julkaistu: 13.10.2016 klo 15:45
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon kirkoissa saattokellot soivat päivittäin Aleppon uhrien muistoksi, torstaista 13. lokakuuta lähtien.  Kellot soivat Leppävaaran, Tapiolan ja Olarin kirkoissa sekä Espoon tuomiokirkossa. Myös Esbo svenska församling on mukana kellojensoitossa.

Espoonlahden kirkon kellot eivät soi kirkon remontin vuoksi.
- Espoonlahden seurakunnassa muistamme Aleppon uhreja arkisin remontin aikaisessa väistötilassa Kipparinkatu kahdessa järjestettävissä aamurukoushetkissä klo 8.50. Sodan uhrien puolesta rukoilemme myös sunnuntain messuissa klo 11 ja 17 Soukan kappelilla. Lisäksi infotauluillamme on aiheeseen liittyvä viesti, kirkkoherra Jouni Turtiainen kertoo.

Saattokelloja soitetaan päivittäin klo 17, maanantaihin 24. lokakuuta asti. Päivä on rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivä sekä YK:n päivä.
Leppävaaran seurakunnan kirkkoherra Kalervo Salo toteaa Syyrian tilanteen olevan erityisesti kriisialueella elävien ihmisten näkökulmasta äärimmäisen surullinen, väkivaltainen ja kaoottinen.
- Sodan keskellä siviilit kärsivät. Aleppossa inhimillinen hätä on suuri, sillä kaikesta on pulaa. Lisäksi avun perille vieminen sodan vuoksi on tällä hetkellä hengenvaarallista, liki mahdotonta, Kalervo Salo toteaa.
- Syyriaan kaivataan rauhantekijöitä, jotta ihmiset saavat mahdollisuuden normaaliin elämään, Kalervo Salo pohtii.

Haaste saattokellojen soittamiseen Aleppon uhrien muistamiseksi on lähtöisin Kallion seurakunnasta. Kellot soivat jo yli sadassa evankelis-luterilaisten seurakuntien kirkossa.

Lisätiedot: Leppävaaran seurakunnan kirkkoherra Kalervo Salo, 050 5941 712, kalervo.salo@evl.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 169 500 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.