Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Rovaniemen Lähetysjuhlat kokosi 6 000 lähetystyöstä ja kansainvälisyydestä kiinnostunutta - 2017 Kirkkopäivät ja Lähetysjuhlat yhdessä

Suomen Lähetysseura

Julkaistu: 14.06.2015 klo 15:03
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Valtakunnalliset Lähetysjuhlat kokosi 6 000 lähetystyöstä ja kansainvälisyydestä kiinnostunutta Rovaniemelle

Suomen Lähetysseuran ja Rovaniemen seurakunnan yhdessä järjestämät Valtakunnalliset Lähetysjuhlat päättyivät sunnuntaina 14.4. päätösmessuun, jossa saarnasi piispa Samuel Salmi. Lähetysjuhlille osallistui kolmen päivän aikana kaikkiaan noin 6 000 ihmistä. Juhlien tunnus oli ”Valo varjot hajottaa”.

12.–14.6. välisenä aikana järjestettiin kymmeniä eri tilaisuuksia juhlien pääpaikoilla Rovaniemen kirkossa ja Lappi Areenalla. Lähetysjuhlat päättyivät sunnuntaina 14.6. puolen päivän jälkeen päätösmessuun, jossa saarnasi piispa Samuel Salmi.

”On ollut erittäin koskettavat juhlat”, iloitsi Suomen Lähetysseuran juhlakoordinaattori Jussi Hankela. ”Koskettavuus ja lämmin ilmapiiri tulivat erityisesti juhlien hyvästä ja runsaasta hengellisestä annista.”

Lähetysjuhlilla esiteltiin Lähetysseuran uusi strategia 2017–2022, ja julkistettiin Lähetysseuran uusi teologinen asiakirja Elämään ja oikeudenmukaisuuteen. Paljon keskustelua herättivät hallituksen kaavailut kehitysyhteistyövarojen rajusta leikkaamisesta, josta kärsivät erityisesti maailman kaikkein heikoimmassa asemassa olevat ihmiset. Suomen Lähetysseura on ulkoministeriön kumppanijärjestö ja saa kehityshankkeisiinsa myös valtion tukea. Juhlien aikana oli mahdollisuus allekirjoittaa hallitukselle osoitettu Kepan jäsenjärjestöjen yhteinen vetoomus kehitysyhteistyön puolesta.

Lähetysjuhlat ja Kirkkopäivät viettävät yhteistä juhlaa vuonna 2017

Ensi vuonna Valtakunnalliset Lähetysjuhlat ovat Vihdissä 11. - 12.6. teemalla Olet tässä.

Suomen Lähetysseura ja Kirkkopalvelut ovat sopineet Valtakunnallisten Lähetysjuhlien ja Kirkkopäivien järjestämisestä yhdessä vuonna 2017. Reformaation merkkivuoden tapahtuma ja Lähetysjuhlat järjestetään Turussa 19.–21.5.2017. Kumppanina on Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä.

Yhteinen tapahtuma tuo kirkolle näkyvyyttä ja globaalin kirkon elämän Kirkkopäivien keskelle. Lähetysjuhlilla on myös omaa ohjelmaa sekä Lähetysseuran vuosikokous. Tapahtumiin osallistujalle tarjoutuu näin mahdollisuus osallistua entistä monipuolisempaan ohjelmaan.

Vuoden 2018 Valtakunnalliset Lähetysjuhlat järjestetään Kuopiossa.

Lisätietoja tulevista Lähetysjuhlista: kotimaantyön johtaja Satu Kantola p. 040 7277 410

www.lahetysjuhlat.fi

Kuvat (Kirsi Elo)

Valtakunnallisten Lähetysjuhlien avajaismessu 12.6. iltana kokosi Rovaniemen kirkkoon 1500 ihmistä.

Jukka Salmisen Tarinasafari kertoi lähetystyöstä pienille ja vähän varttuneemmillekin lähetysjuhlavieraille.

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi