Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Olarin kirkon kastettujen puu -taideteoksen suunnittelukilpailu käynnistyi

Espoon seurakunnat

Olarin kirkon kastettujen puu -taideteoksen suunnittelukilpailu käynnistyi

Julkaistu: 16.02.2015 klo 11:26
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Olarin kirkon kirkkosaliin sijoitettavan ”Kastettujen puu”-taideteoksen suunnittelukilpailuun kutsutut taiteilijat koottiin kilpailun lähtöviivalle ti 10.2.2015.

Olarin seurakunnan kilpailuun kutsumat taiteilijat ovat: kuvataiteilija Jukka Mäkelä, kuvataiteilija Jaakko Niemelä, kuvanveistäjä Helena Hietanen, kuvataiteilija Petri Eskelinen ja kuvanveistäjä Kirsi Kaulanen.

Kilpailun tavoitteena on saada kirkkosaliin sopiva ja toteuttamiskelpoinen luonnos Olarin kirkon kirkkosaliin sijoitettavaksi uudeksi ”Kastettujen puu”-taideteokseksi. Taideteoksella halutaan korostaa kasteen merkitystä. Taideteos sijoitetaan kirkkosalin takaseinälle, alttaritaulua vastapäätä, läntisen sisäänkäynnin viereen. Valitun taideteoksen toteutuksen ja materiaalin kokonaiskattohinta on 30.000 euroa.

Kastettujen puuhun on tarkoitus merkitä nimilaatalla jokainen seurakunnassa kastettu. Nimilaattaan on kirjoitettu kastetun etunimet sekä kastepäivä. Nimilaatta on osa taideteosta. Kastettujen puuhun tulee 200 naulaa tms., joihin nimilaatat ripustetaan.  Kaksi kertaa vuodessa olevassa kastettujen kutsumessussa puussa olevat nimilaatat jaetaan kastetuille. Nimilaatta voi olla lehden, linnun tms. muotoinen taideteokseen sopiva osa.

Kilpailun palkintolautakuntaan kuuluvat kappalainen Antti Kruus, arkkitehti Simo Paavilainen, seurakuntaneuvoston jäsen Bo Grönholm, taiteilijaedustajat Vesa-Pekka Rannikko ja Marko Vuokola sekä sihteerinä  Päivi Korppi. Kilpailuaika päättyy 20.4.2015 kello 12 ja palkintolautakunta pyrkii tekemään ratkaisun 5.5.2015 mennessä, jonka jälkeen tulos ilmoitetaan taiteilijoille. Kilpailun tuloksen ratkettua kilpailutyöt asetetaan näytteille Olarin kirkon seurakuntasaliin.

Seurakuntaneuvosto tekee päätöksen palkintolautakunnan valitseman teoksen hankkimisesta.

Lisätietoja: Kappalainen Antti Kruus 040 531 1051
Seurakuntasihteeri Päivi Korppi 050 364 6771

Liitteissä olevat kuvat: Åke Jauhiainen

Kuvien henkilöt: (Vasemmalta oikealle, kuvat  1 ja 2) Petri Eskelinen, Jaakko Niemelä, Helena Hietanen, Kirsi Kaulanen, Jukka Mäkelä, Bo Grönholm, Simo Paavilainen, Marko Vuokola, Antti Kruus, Vesa-Pekka Rannikko ja Päivi Korppi.

Kuvat 1 ja 2: TÄHÄN SE TULEE! taiteilijat ja palkintolautakunta teosseinän edessä Olarin kirkossa.

Kuva 3: Antti Kruus esittelee taidehanketta kilpailijoille ja palkintolautakunnalle.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi