Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Nu går det lättare och snabbare att bli medlem i kyrkan

Kyrklig tidningstjänst

Nu går det lättare och snabbare att bli medlem i kyrkan

Pressmeddelande.
Publicerad: 29.09.2016 kl. 11:15
Utgivare: Kyrklig tidningstjänst

Kyrkan har förnyat webbtjänsten Bli medlem i kyrkan. Tjänsten erbjuder ett enklare sätt att ansöka om inträde i kyrkan. I den förnyade tjänsten kan användaren identifiera sig med hjälp av bankkoder och då hämtas största delen av uppgifterna om den som vill bli medlem från befolkningsdatasystemet.

På inträdesblanketten behöver den som vill bli medlem bara fylla i sitt telefonnummer och sin e-postadress. Efter det överförs blanketten elektroniskt för behandling i den församling som den som inträder blir medlem i.

– Identifiering via bankkoder används i många tjänster och det är ett säkert sätt att utföra sitt ärende. I den förnyade tjänsten är det mycket enklare än förr att fylla i sin inträdesblankett samtidigt som hela inträdesförloppet blir snabbare. Tidigare printades inträdesblanketterna och postades som pappersblanketter till församlingen, först efter det behandlades inträdet i församlingen. Nu är det annorlunda, sedan den 15 september har ansökan om inträde förmedlats direkt via nätet till församlingen, berättar projektchef Katri Meripaasi.

Om användaren inte har möjlighet att identifiera sig med hjälp av bankkoder kan hen skicka en kontaktbegäran till församlingen och den vägen sätta igång inträdesprocessen. Det är också möjligt att bli medlem i kyrkan genom att besöka församlingens pastorskansli och genom att fylla i en webblankett och sända eller föra den till församlingen på den egna hemorten.

Då tjänsten har planerats har man fäst speciell uppmärksamhet vid datasäkerheten.

Följande led i utvecklingen av tjänsten är att utöver nuvarande svenska och finska också erbjuda tjänsten på engelska. Dessutom ska tjänsten utvidgas så att också minderåriga och personer som bor utomlands ska ha möjlighet att gå med i kyrkan via den.

Adressen till tjänsten är blimedlemikyrkan.fi.

Det här året har 13 000 personer inträtt i kyrkan.

Mera information:
projektchef Katri Meripaasi, Kyrkostyrelsen, tfn 050 336 6345, katri.meripaasi@evl.fi

-----

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har ca 4 miljoner medlemmar och är landets största religionssamfund. Kyrkan möter människor i vardag och vid fest, och lyfter fram kristna värderingar i den offentliga diskussionen.

Kyrklig tidningstjänst förmedlar aktuell information om kyrkan till medierna och den stora allmänheten. Kyrkans webbplats finns på adressen evl.fi/svenska.