Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Nojatuolimatka Suomen lähialueiden luostareihin

Kirjapaja

Nojatuolimatka Suomen lähialueiden luostareihin

Julkaistu: 28.03.2014 klo 11:24
Julkaisija: Kirjapaja

Sielun saarille – Suomen lähialueiden luostareita -teos tarjoaa toisenlaisen nojatuolimatkan. Kirja vie historiaan ja taiteen ääreen luostareihin, joissa on vierailtu vuosisatojen ajan.

Kiinnostus ortodoksiperinnettä kohtaan on viime aikoina uudelleen kasvanut, ja luostarit vetävät puoleensa pyhiinvaeltajia ja matkailijoita.

Venäjän Karjalassa sekä Pietarin, Novgorodin ja Pihkovan alueilla on satoja luostareita, joista teoksessa esitellään yli kaksikymmentä sanoin ja värivalokuvin. Mukana on mm. Konevitsan, Lintulan, Valamon, Johanneksen, Säntämän, Tihvinän ja Solovetskin luostarit.

Kirjan tekijät ovat vierailleet luostareissa jo vuosikymmenien ajan.Rovasti Vesa Takala on kuvannut ortodoksista taidetta 40 vuotta. Lehtikuvaajana aloittanut Takala on kuvittanut uransa aikana kymmeniä taidekirjoja. Jyrki Härkönen on tietokirjailija, joka on tehnyt 25 vuoden ajan kulttuuri- ja luostarimatkoja Venäjälle.

”Monet luostarit ovat muodostuneet hengellisiksi keitaiksi, jonne palataan aina uudelleen kuin kotiin. Kirjamme Sielun saarille on syntynyt yhteisestä rakkaudestamme ortodoksisia luostareita ja niissä kilvoittelevia veljiämme ja sisariamme kohtaan”, tekijät kirjoittavat kauniin kirjan esipuheessa.

Takala, Vesa – Härkönen, Jyrki: Sielun saarille – Suomen lähialueiden luostareita. 144 s. Kirjapaja 2014. ISBN 978-952-288-091-8. Kl 28.2. Ovh. 36,90.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Kirjapaja: viestintä / Marja-Liisa Saraste, marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi. Tai Vesa Takala, vesa.takala@ikonifoto.inet.fi ja Jyrki Härkönen, jyrki.harkonen@ort.fi.

Arvostelukappaleet: Minna Vatja, minna.vatja@lastenkeskus.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy on kustantamo, joka nimensä mukaisesti yhdistää kaksi tuotemerkkiä.

Molemmilla tuotemerkeillä on perinteikäs historia ja vankka tunnettuus kustannusmaailmassa.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki