Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Loppiaiskolehti Kiinan kirkon työntekijäkoulutukselle

Suomen Lähetysseura

Loppiaiskolehti Kiinan kirkon työntekijäkoulutukselle

Julkaistu: 30.12.2013 klo 08:00
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Loppiaisena 6. tammikuuta luterilaisissa jumalanpalveluksissa kerätään valtakunnallinen kolehti Kiinan kirkon teologiselle koulutukselle Suomen Lähetysseuran kautta.

Kiinan kasvava kirkko kärsii työntekijäpulasta. Paitsi, että työntekijöitä on vähän, on heidän koulutustasonsa alhainen ja keski-ikä korkea. Teologisen koulutuksen kehittäminen on edellytys kirkon tulevaisuudelle ja terveelle opetukselle.

Koko maassa on vain yksi teologinen seminaari, joka tarjoaa maisteritason koulutusta, Nanjingin seminaari. Se voi ottaa opiskelijoita kaikkialta Kiinasta. Seuraavan tason seminaarit voivat kouluttaa enintään kandidaatiksi asti ja ottaa opiskelijoita vain muutaman läänin alueelta. Kolmannen tason seminaarit toimivat vain oman lääninsä alueella ja antavat vain perustason koulutusta. Tällaisia ovat mm. Hunanin raamattukoulu ja Yunnanin teologinen seminaari, joita Suomen Lähetysseura tukee Nanjingin seminaarin ja muutamien seurakuntien yhteydessä toimivien raamattukoulujen lisäksi.

Miljoona kristittyä, alle 200 pappia

Esimerkiksi Yunnanin maakunnassa on yli miljoona kristittyä ja neljä tuhatta seurakuntaa, mutta vain 187 pastoria ja 800 saarnaajaa. Maakunnan pääkaupungissa, Kunmingissä, sijaitsevassa seminaarissa on satakunta opiskelijaa kolmella vuosikurssilla. Seminaarin 15 opettajasta vain yhdellä on maisterin tutkinto, kahdella kandidaatin tutkinto. Suurin osa opiskelijoista, kuten maakunnan kristityistä yleensäkin, kuuluu vähemmistökansoihin. He tulevat tavallisesti maaseudulta ja ovat hyvin köyhiä. Heillä ei ole varaa maksaa opiskelustaan eikä ylläpidostaan seminaarissa.

Parin viimeisen vuosikymmenen aikana Yunnanin seminaarissa on koulutettu viisi sataa opiskelijaa, jotka toimivat nyt seurakunnissaan pastoreina, saarnaajina ja seurakunnan vanhimpina. Seminaarista valmistuttuaan opiskelijat harjoittelevat viisi vuotta seurakunnissa, minkä jälkeen heidät voidaan vihkiä papeiksi tai heistä tulee seurakunnan vanhimpia ja saarnaajia. Viime syyskuussa 39 uutta opiskelijaa aloitti kolmivuotiset opintonsa seminaarissa. He ja heidän opiskelijatoverinsa ovat elintärkeitä Yunnanin maakunnan seurakuntien tulevaisuudelle.

Loppiainen on omistettu lähetystyölle

Loppiaisena muistetaan kolmea itämaitten tietäjää, jotka tähti johdatti Jeesus-lapsen luo. Näin he osoittivat, että joulun sanoma on tarkoitettu kaikelle maailmalle. Sen tähden loppiaisen sanoma muistuttaa erityisesti kirkon lähetystehtävästä.

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä. Tekstiviestiin kirjoitetaan joko LAHJA5 tai LAHJA10 (5/10 euroa). Viesti lähetetään numeroon 16160.

Kuvateksti:

Kiinassa kirkot ovat täynnä ihmisiä, mutta työntekijöitä on vähän. Tässäkin Yunnanin maaseudulla toimivassa seurakunnassa vastuun kantaa seurakunnan vanhimmisto eli maallikot. Kuva James Yong

Lähetysseura tukee myös Yunnanissa Baoshanin seurakunnan yhteydessä toimivaa raamattukoulua. Raamattukouluissa koulutetaan vapaaehtoisia mm. avustamaan diakoniatyössä. Kuva Timi Mara

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi