Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Kyrkans arbete bland utlandsfinländare får ny chef

Kyrklig tidningstjänst

Kyrkans arbete bland utlandsfinländare får ny chef

Pressmeddelande.
Publicerad: 15.04.2016 kl. 10:52
Utgivare: Kyrklig tidningstjänst

Kyrkoherden i Grankulla finska församling Mauri Vihko (f. 1960) har valts till chef för kyrkans arbete bland finländare utomlands.

Vihko har lång chefserfarenhet och har lett ett otal församlingars strategiprocesser. Han har bekantat sig med arbetet bland finländare utomlands framför allt som präst i USA. Han har också varit prästassessor och medlem i biskopsmötet.

Kyrkans arbete bland finländare utomlands drivs i närmare 40 länder i alla världsdelar. Arbetet genomförs i samarbete med de lokala församlingarna. Kyrkans arbete bland finländare utomlands erbjuder gudstjänster och kyrkliga förrättningar på modersmålet, stöder och hjälper i olika kriser och svårigheter. Det bor omkring 1,5 miljoner personer med finländsk bakgrund runt om i världen.

Mera information:
Chefen för kyrkans utrikesavdelning, Kimmo Kääriäinen, tfn 040 522 1464, kimmo.kaariainen@evl.fi
Mauri Vihko, tfn 050 351 7986, mauri.vihko@evl.fi
Webbsidan Kyrkans arbete bland finländare utomlands (på finska)

-----

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har ca 4 miljoner medlemmar och är landets största religionssamfund. Kyrkan möter människor i vardag och vid fest, och lyfter fram kristna värderingar i den offentliga diskussionen.

Kyrklig tidningstjänst förmedlar aktuell information om kyrkan till medierna och den stora allmänheten. Kyrkans webbplats finns på adressen evl.fi/svenska.