Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Kurikkalaisnuoret suunnittelivat lastenkirjasarjan

Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

Kurikkalaisnuoret suunnittelivat lastenkirjasarjan

Artikkeli.
Julkaistu: 16.06.2014 klo 17:08
Julkaisija: Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

Kurikkalaiset Jenni ja Pekka Kurki ovat suunnitelleet ja toteuttaneet uudenlaisen kristillisen lastenkirjasarjan.  Mestarin messissä -sarja tuo Raamatun kertomukset lähelle lasten maailmaa sijoittamalla ne nykyaikaiseen ympäristöön.

Jenni ja Pekka Kurki valmistuivat tänä keväänä Seinäjoen ammattikorkeakoulun graafisen muotoilun linjalta. Opintoihin sisältyi Layers-lastenkirjaprojekti, jossa he saivat suunnitella elämänkatsomuksellisen, erityisesti kirjastokäyttöön soveltuvan lasten kuvakirjan.

Kirjan aiheeksi nuoret valitsivat Jeesuksen ruokkimisihmeen. He loivat kirjan piirroshahmot ja sijoittivat kertomuksen lapsille tuttuun ympäristöön.
- Lähdimme suunnittelemaan kirjaa pikku aukeamista. Hahmojen suunnittelu oli ensimmäinen juttu. Sijoitimme tarinan kirjan sivuille laatimamme tekstin mukaan.

Valmista materiaalia Jenni ja Pekka kävivät testaamassa päiväkodeissa, perheissä ja alakoulussa. Lapset antoivat heille hyvää palautetta kuvista, ja muistivat kysyttäessä kertomuksen olennaiset kohdat.
- Tarkkailimme lasten reaktioita kirjaa luettaessa. Suurin osa lapsista keskittyi tarinaan hyvin ja monet naurahtelivat hassuille kohdille kuvissa ja tekstissäkin. Testauksen lopuksi kysyimme, tykkäisivätkö lapset lukea enemmänkin vastaavanlaisia kirjoja. Enemmistö kertoi haluavansa.

Ihmeellinen syntymä

Nuoret ottivat yhteyttä kustannusosakeyhtiö Uuteen Tiehen ja saivat sopimuksen kirjan julkaisemisesta.
- Suomalaisista kristillisistä lastenkirjoista on pulaa ja kustannuspäällikkö Päivi Häkkinen innostui heti ehdotuksestamme, että tekisimme viisiosaisen sarjan. Se kertoisi Jeesuksen elämästä, syntymästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta, Pekka Kurki kertoo.

Mestarin messissä -sarjan ensimmäinen osa ”Yllättävät eväät” valmistui kirjapainosta tänä keväänä.

Seuraavan kirjan luomiseen Kurjen pariskunnalle avautui mahdollisuus opinnäytetyön yhteydessä. Tällä kertaa he pääsivät paneutumaan jouluevankeliumiin.
- Joulukertomus esitetään taiteessa yleensä romanttisesti. Kuvat seimiasetelmasta ovat tosi taiteellisia ja hienosti aseteltuja. Tässä kirjassa arkistamme ja tuomme nykypäivään sitä kuvaa erilaisella esitystavalla. Kirjan nimeksi annoimme ”Ihmeellinen syntymä”.   Toivomme, että se tuo joulukertomuksen ymmärrettäväksi ja kiinnostavaksi lapsille.

Kirjasarjan kolmas osa on suunnitteluvaiheessa. Sille ei ole vielä annettu nimeä, mutta se kertoo opetuslasten kutsumiseen liittyvistä tapahtumista.

Mobiiliversio tulossa

Jenni ja Pekka ovat suunnitelleet Mestarin messissä -sarjan 4-8-vuotiaille lapsille. Kirjasarjan erikoisuutena ovat kääntyvät lisäsivut.
- Ne helpottavat lukemista, kun kirjaa luetaan monelle lapselle. Lukijan ei tarvitse käännellä päätään, vaan hän pystyy lukemaan tekstin suoraan taittamalla sivun itseensä päin. Samalla lapset voivat seurata tarinaa katsomalla kuvia.

Mestarin messissä –sarjasta on Jennillä ja Pekalla myös muita suunnitelmia.
- Olemme tehneet alustavia hahmotelmia mobiiliversiosta. Aikataulu on vielä on auki, mutta ehkä jatkamme sovelluksen tekemistä tämän vuoden aikana.

Sarjan etenemistä voi seurata facebookissa osoitteessa www.facebook.com/mestarinmessissa.

Kuvat tekijöistä: Jonna Jaanila

Kuvat kirjasta: Pekka Kurki

Lisätietoja: Pekka Kurki pekka.j.kurki(a)gmail.com

Kansanlähetys (SEKL) on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliike ja lähetysjärjestö. Järjestön 72 ulkomaantyöntekijää toimivat Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa. He tekevät muun muassa seurakunta-, opetus-, media- ja kirjallisuustyötä.

Kotimaassa Kansanlähetys toimii 17 piirijärjestön kautta yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa.

Kustannustoiminnasta huolehtii Kustannusosakeyhtiö Uusi Tie.