Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Korsi-projekti onnistui ehkäisemään syrjäytymistä Espoossa

Espoon seurakunnat

Korsi-projekti onnistui ehkäisemään syrjäytymistä Espoossa

Julkaistu: 04.06.2015 klo 11:22
Julkaisija: Espoon seurakunnat

"Espoon seurakuntien Korsi-projekti onnistui ehkäisemään syrjäytymistä ja näkyy edelleen sekä nuorten että vanhusten arjessa ja muissakin ikäryhmissä Espoossa. Hankkeet vaikuttivat merkittävästi lasten ja nuorten hyvinvointiin. Esimerkiksi rippikoululaisten vierailuissa vanhusten luona toteutui hienolla tavalla nuorten ja vanhusten yhteinen kohtaaminen," yhteisen seurakuntatyön päällikkö Jukka Huttunen toteaa.

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto varasi vuonna 2011 valtuutettu Maija Virtasen esittämän ponnen perusteella yhteensä 900 000 euroa käytettäväksi nuorten ja vanhusten syrjäytymistä estävän projektin toteuttamiseen vuosina 2012–2014. Projekti on tukenut ja täydentänyt Espoon kuudessa seurakunnassa tehtävää nuoriso-, erityisnuoriso- ja diakoniatyötä.

Projekti nimettiin Korsi-projektiksi. Sen mottona oli Yksi pieni teko on suuren alku. Projektin ohjausryhmän puheenjohtajana toimi Maija Virtanen ja siinä oli jäseniä jokaisesta seurakunnasta. Projektisihteerinä toimi TM Tomi Oravasaari, joka yhdessä ohjausryhmän kanssa vastasi projektin ohjaamisesta ja hallinnoimisesta. Varatusta määrärahasta käytettiin yhteensä noin 60 %.

Yhteinen vanhusten syrjäytymistä ehkäisevä hanke oli vapaaehtoistoiminnan mahdollistava Keikka-apu, joka kehittyi merkittävästi ja laajeni koko Espoon tasolle. Keikka-apu toimii Espoon Järjestöjen Yhteisön (EJY) ja Vapaaehtoisverkosto Santran yhteydessä. Se pyrkii ehkäisemään vanhusten yksinäisyyttä ja syrjäytymistä vapaaehtoistoiminnan keinoin. Noin 115 000 euron suuruinen rahoitus mahdollisti Keikka-avun toiminnan vakiinnuttamisen ja laajenemisen.

Esbo svenska församling oli mukana kehittämässä vastaavaa ruotsinkielistä ystäväpalvelua (Väntjänst), joka jatkuu edelleen. Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa elämään jäivät muun muassa sosiaalipedagoginen hevostoiminta maahanmuuttajatyössä sekä rippikoululaisten vierailut vanhusten palvelutaloissa.

Olarin seurakunnasta lähteneet hyvää palautetta saaneet Hiljaisten tyttöjen ryhmät toimivat edelleen. "Ryhmien metodista kirjoitettu kirja toimintamenetelmineen julkaistaan ensi tammikuussa ja tulee käyttöön laajalle yleisölle. Se on minun mielestäni tosi hieno saavutus," toteaa nuorisotyönohjaaja Taru Hytönen Olarin seurakunnasta.

Seurakuntien hankkeita oli yhteensä 40, joista osa kahden seurakunnan yhteishankkeina. Osaan hankkeista myönnettiin myös jatkorahoitusta. Hankkeita oli sekä kertaluonteisina mutta myös seurakunnan perustoimintaan liitettävinä, jotka jäävät elämään toivottavasti myös projektin jälkeen. Valtaosa hankkeista onnistui hyvin ja edisti merkittävällä tavalla perustavoitteen toteuttamista.

"Korsi-projektilla oli paljon hyviä seuraamuksia: se sai esiin monenlaista taitoa ja innovaatiokykyä. Osa hankkeista onnistui hienosti ja jäi eloon Korsi-projektin päätyttyäkin ja myös vähemmän onnistuneista saatiin arvokasta oppia ja kokemusta" arvioi yhteisen seurakuntatyön päällikkö Jukka Huttunen.

Lisätietoja: Espoon seurakuntien yhteisen seurakuntatyön päällikkö Jukka Huttunen, jukka.huttunen@evl.fi, p. 09 8050 2330.

Korsi-projekti verkossa

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi