Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Kokoomus menetti valtuustopaikkoja Espoon seurakuntavaaleissa

Espoon seurakunnat

Kokoomus menetti valtuustopaikkoja Espoon seurakuntavaaleissa

Julkaistu: 10.11.2014 klo 01:55
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoossa seurakuntavaaleissa valittiin 61 jäsentä yhteiseen kirkkovaltuustoon ja jäsenet kunkin kuuden seurakunnan seurakuntaneuvostoihin.

Seurakunta-aktiivien Yhdessä matkalla -ryhmittymä sai runsaan kolmanneksen valtuustopaikoista. Kokoomuksen listoilta valtuustoon nousi nyt vain 14 edustajaa, kun viime vaaleissa paikkoja oli 22. Vihreiden listoilta valtuustoon valittiin 6 henkeä. Tulkaa kaikki -listojen edustajat saivat kolme paikkaa, kuten myös demarit. Perussuomalaiset saivat valtuustoon yhden edustajan, vaikka listoja oli useissa seurakunnissa.

Nuorten ja partiolaisten listoilta kirkkovaltuustoon tuli valituksi kolme edustajaa. Nuoret olivat vahvoilla myös Esbo svenska församlingin seurakuntaneuvoston vaalissa, jossa nuorten listalta valittiin kolme jäsentä. Vaalien äänikuningatar oli partiolaisten ehdokas Peppiina Purtilo, joka sai Espoonlahden seurakuntaneuvoston vaalissa 226 ääntä.

Kirkkovaltuuston vaalissa eniten ääniä saivat Esbo svenska församlingin Stig Kankkonen ja Espoon tuomiokirkkoseurakunnan Heikki Sorvari, jotka molemmat saivat 247 ääntä. Olarin seurakunnassa eniten ääniä sai Tarja Tallqvist, joka keräsi 195 ääntä. Leppävaarassa Olli Nuosmaa sai 230 ääntä ja Tapiolassa Jouni Mykkänen 210 ääntä. Espoonlahden suurimman äänipotin keräsivät Pekka Nenonen ja Paula Viljakainen, jotka molemmat saivat 204 ääntä. Runsaasti ääniä sai myös stylisti Teuvo Loman, joka nousi yhteiseen kirkkovaltuustoon ja seurakuntaneuvostoon Espoonlahden Armon vihreiden listalta.

Naisia on kirkkovaltuustossa on 31 ja miehiä 30. Valtuutettujen keski-ikä on 53 vuotta. Uusia valtuutetuista on 43 prosenttia ja seurakuntaneuvostojen jäsenistä 52 prosenttia.

Espoon seurakuntavaaleissa äänesti 12,5 prosenttia äänioikeutetuista. Uurnilla kävi 16779 ihmistä. Äänestysvilkkaus oli hieman matalampi kuin vuoden 2010 vaaleissa, jolloin äänestysprosentti oli tasan 14.

Vaalien äänestysprosentit seurakunnittain (suluissa edellisten vaalien prosentti)

Tapiolan seurakunta 15,6 % (16,3)
Espoonlahden seurakunta 13,1 % (14,1)
Olarin seurakunta 12,6 % (15,2)
Esbo svenska församling 12,0 % (13,3)
Espoon tuomiokirkkoseurakunta 11,8 % (13,1)
Leppävaaran seurakunta 10,2 % (12,5)

Valitut ja kaikkien ehdokkaiden äänimäärät löytyvät Espoon seurakuntayhtymän vaalisivuilta www.espoonseurakunnat.fi/web/vaalit/tulokset. Vaalitulokset vahvistetaan 12. marraskuuta.

Lisätietoa

Espoon seurakuntayhtymän viestintäpäällikkö Urpu Sarlin, 050 358 1060, urpu.sarlin@evl.fi

www.espoonseurakunnat.fi/vaalit
www.seurakuntavaalit.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 172 000 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi