Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Kansanlähetyspäivillä keskitytään armoon

Kansanlähetyspäivillä keskitytään armoon

Julkaistu: 18.03.2015 klo 17:13
Julkaisija: Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

Onko kristinusko hyvien ihmisten yritystä pinnistellä vielä paremmiksi? Ensi kesänä Kansanlähetyspäivillä 3.-5.7.2015 Turun Messukeskuksessa teemana on armo. “Tahdomme päivien aikana ihmetellä, mitä armo on - sitä, miten Jumala tuhlaa yksisuuntaista rakkauttaan meihin yhä uudestaan. Miten armo vapauttaa syyllisyydestä ja suorittamisesta - synnyttää täysin uutta elämää”, avaa päivien johtaja Mika Falk tapahtuman teemaa.

”Ehkä me jossain määrin olemme hukanneet, mitä Jeesuksen sovitustyö merkitsee. Korinttolaiskirjeessä Paavali puhuu siitä, että Jumalan armo on hänen voimansa. Kun voimme sisäistää yhä syvemmin, mistä kristinuskossa on kyse, se vapauttaa meidät omasta yrittämisestä ja antaa ilon”, pohtii toinen päivien johtajista, pastori Pyry Winter.

Lauantain ohjelma on rakennettu non-stop-tyyppisesti. Raamattuopetusta, haastatteluja, ylistystä ja rukousta on tarjolla koko ajan. Näin vierailla on mahdollisuus valita, mihin osallistuu. Uutta on myös lauantai-illan kello 18.00 debatti, jonka aiheena on armon tunteva yhteiskunta. Mukana keskustelemassa on joukko suomen eturivin vaikuttajia.

Kansanlähetyspäivillä on perinteisesti huomioitu kaikenikäiset tulijat. Niin myös tänä vuonna. Niin pienemmille lapsille kuin junioreille on tarjolla ohjelmaa koko viikonlopulle.

Uusia ideoita ennakkoseminaarista

Kansanlähetyspäiviä edeltää ennakkoseminaari, jonka aiheena on yhteisöllisyys. Ohjelmassa ovat mukana mm. Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen, kappalainen Pasi Jaakkola, pastori Timo Pöyhönen ja aikuistyön sihteeri Seppo Palonen.
”Haluamme haastaa mukaan ensinnäkin Kansanlähetyksen omia piirejä. Tarjoamme erilaisille toimintatiimeille rakennusmateriaalia omaan työhönsä tai oman yhteisön rakentamiseen. Kutsumme mukaan myös muita luterilaisia yhteisöjä. Ohjelman lomassa keskustellaan ja suunnitellaan tiimeittäin oman yhteisön unelmia. Tavoitteemme on, että osallistujat saisivat seminaarista hyviä virikkeitä ja uusia ideoita kotiin viemisiksi", Pyry Winter kertoo.

Ennakkoseminaari pidetään 2.-3. päivä heinäkuuta yhteistyössä Hengen uudistus kirkossamme -järjestön kanssa. Seminaaria luotsaa TM Johanna Sandberg ja pastori Pyry Winter.

Kuvatekstiehdotuksia: Kuva: Mikaelinkirkko_Timo_Jakonen:
Kansanlähetyspäivien ohjelmassa on lauantai-iltana Mikaelinkirkossa Yön kulkijan Tuomasmessu, jossa saarnaa Mikko Vaismaa. Liturgina toimii Pasi Jaakkola. Tuomasmessua edeltää soppatarjoilu kirkonmäellä. Kuva Timo Jakonen

Kuva: Tuomiokirkon_torni_Juho_Niemela:
Kansanlähetyspäivillä on lauantaina mahdollisuus osallistua iltakirkkoon ja iltaehtoolliselle Tuomiokirkossa. Kuva: Juho Niemelä, srk-yhtymän kuva-arkisto

Kuva: la_1200-1800_Hannu_korpela 35:
Kansanlähetyspäivät järjestetään joka vuosi heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna. Tapahtuma kokoaa kuudesta kymmeneen tuhatta kävijää. Kuva Kansanlähetyspäiviltä Jyväskylästä vuonna 2014. Kuva: Hannu Korpela

Lisätietoja: kansanlahetyspaivat.fi

Mika Falk, mika.falk@sekl.fi, p. 050 597 0481

Pyry Winter, pyry.winter@sekl.fi, 044 567 8855

Kansanlähetys (SEKL) on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliike ja lähetysjärjestö. Järjestön noin 70 ulkomaantyöntekijää toimivat Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa. He tekevät muun muassa seurakunta-, opetus-, media- ja kirjallisuustyötä sekä toimivat avustus- ja kehitystehtävissä.

Kotimaassa Kansanlähetys toimii 17 piirijärjestön kautta yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa.

Kustannustoiminnasta huolehtii Kustannusosakeyhtiö Uusi Tie.