Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » John C. Lennox kannustaa ihmisiä ajattelemaan

Artikkeli.
Julkaistu: 23.04.2014 klo 11:23
Julkaisija: Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

Suomeen huhtikuussa saapuva brittiläinen apologeetta ei pelkää katsoa totuutta silmiin. Juuri  suomeksi ilmestyvässä uusimmassa kirjassaan John C. Lennox pohtii niitä epä-älyllisiä ja tunteenomaisia syitä, jotka johtavat modernia ihmistä ateismiin.

Kun Lennoxilta pyydettiin vastausta  Stephen Hawkingin sutkaukseen, jonka mukaan ”taivas on satu sellaisia ihmisiä varten, jotka pelkäävät pimeää”, Lennox kommentoi: ”Jos haluat yhden lauseen vastauksen: ateismi on satu sellaisia ihmisiä varten, jotka pelkäävät valoa.”

Irlannissa vuonna 1945 syntyneestä John C. Lennoxista piti tulla sähköinsinööri. Nuoren miehen suunnitelmat kuitenkin muuttuivat kun alkoi näyttää, että matematiikan opiskelu avaisi ovet Cambridgeen.

Nykyään Oxfordin yliopiston matematiikan professorina ja tieteenfilosofian luennoitsijana toimiva Lennox on iloinen alavalinnastaan. Opiskeluaika Cambridgessa oli myös lähtölaukaus uralle julkisena uskonpuolustajana. Tuona aikana Lennox ehti istua C S. Lewisin viimeisiksi jääneillä luennoilla. Tuolloin Lennox tuskin arvasi, että häntä tultaisiin vielä joskus vertaamaan tähän maailmankuuluun ajattelijaan.

”Sain tilaa ajatella”

Oman ajatusmaailmansa kehittymisestä Lennox on kiitollinen ennen kaikkea omille kristityille vanhemmilleen.

- He antoivat paljon tilaa omalle pohdinnalle ja kannustivat minua lukemaan laajasti muuhunkin kuin kristilliseen maailmankuvaan perustuvaa kirjallisuutta. Aloittaessani yliopisto-opinnot olin luultavasti lukenut monipuolisempaa kirjallisuutta kuin kristityt keskimäärin, Lennox kertoo Premier TV:n haastattelussa.

Myös opiskeluaika oli Lennoxille ajatuksia stimuloivaa.

- Keskustelin paljon ihmisten kanssa, jotka ajattelivat maailmasta eri tavalla kuin itse ajattelin. Nämä innostavat keskustelut toisenlaisen maailmankuvan omaavien ihmisten kanssa syvensivät ja vahvistivat uskoani Jumalaan. Samalla tiellä olen edelleen, Lennox virnistää.

Totuutta ei tarvitse pelätä

Lennox pitää harmillisena sitä, että monet kristityt näyttävät suojelevan uskoaan toisenlaisilta maailmankuvilta.

- He näyttävät pelkäävän, että voisi paljastua jotain sellaista, joka vie pohjan uskolta. Ensimmäisessä käskyssä muuten sanotaan, että Jumalaa tulisi rakastaa sydämen lisäksi myös mielellään. Jos on Jumala, hän on myös totuus. Jumala ei siis vain kerro meille totuutta vaan hän sanoo olevansa itse totuus. Jos kristitty siis pelkää tietoa eli totuutta, on hän silloin ristiriidassa sen kanssa mihin sanoo uskovansa, Lennox toteaa.

- Koen, että tehtäväni on auttaa tavallisia kristittyjä ymmärtämään, että evankeliumissa ei ole mitään hävettävää. Kannustan ihmisiä ajattelemaan!

Teksti ja lisätietoja: Kustannuspäällikkö Päivi Häkkinen, paivi.hakkinen@uusitie.com, p. 050 465 3484

Lähteet:

www.thinkapologetics.com

premier TV

Tapio Puolimatkan esipuhe teoksessa Tähtäimessä Jumala – Miksi uusateistit osuvat harhaan? (Uusi Tie 2014, Jasu Markkanen suom.)

John Lennox

Matematiikan professori Oxfordin yliopistossa ja matematiikan ja tieteenfilosofian luennoitsija Green Templeton Collegessa Oxfordissa.

Tunnetaan lukuisista julkisista väittelyistä ateistien kanssa mukaan luettuna Richard Dawkins, Christopher Hitchens ja Michael Shermer.

Saapuu Suomeen keväällä 2014 ja vierailee pääpuhujana Apologia Forum -tapahtumassa Ryttylässä 25. - 27.4.

Lennox on vieraana myös OPKOn ja muiden yhteistyökumppanien järjestämässä Veritas Forum -keskustelutilaisuudessa "Has Science Buried God?" Helsingin yliopistolla 25.4. klo 14.

Asuu vaimonsa Sallyn kanssa lähellä Oxfordia. Pariskunnalla on kolme lasta ja neljä lastenlasta.

Puhuu englantia, venäjää, ranskaa ja saksaa.

Tieteellisten julkaisujen lisäksi kirjoittanut muun muassa teokset:

God's Undertaker – Has Science buried God? ( 2007)

Gunning for God – Why the new atheists are missing the target (2011)

Jälkimmäinen ilmestyi suomeksi huhtikuussa 2014: Tähtäimessä Jumala – Miksi uusateistit osuvat harhaan? (Uusi Tie, Jasu Markkanen suom.) Lue kirjan arvostelu täältä.

Kansanlähetys (SEKL) on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliike ja lähetysjärjestö. Järjestön 72 ulkomaantyöntekijää toimivat Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa. He tekevät muun muassa seurakunta-, opetus-, media- ja kirjallisuustyötä.

Kotimaassa Kansanlähetys toimii 17 piirijärjestön kautta yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa.

Kustannustoiminnasta huolehtii Kustannusosakeyhtiö Uusi Tie.