Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Jari Ehrnrooth ja Toivon tarkoitus

Jari Ehrnrooth ja Toivon tarkoitus

Julkaistu: 10.04.2014 klo 12:03
Julkaisija: Kirjapaja

Jari Ehrnrooth pohtii uudessa esseeteoksessaan toivon merkitystä ja ihmisenä olemista ihanteet kadottaneessa ajassamme. Onko hyvinvointiyhteiskunnalla tulevaisuutta ilman hyveitä ja velvollisuuksia? hän kysyy.

Mihin ihminen tarvitsee toivon ja mistä se tulee? Syvällä sisimmässämme se kertoo meille olemassaolomme tarkoituksesta: oikeudenmukaisuudesta, vapaudesta, sopusoinnusta, rauhasta. Mutta mitä ihmiselle ja kulttuurille tapahtuu, kun nuo päämäärät menettävät arvonsa ja toivon sijalle astuu välittömän tyydytyksen ja onnen metsästys?

”Me emme ole täällä viihtymässä ja oleilemassa. Me olemme täällä kehittyäksemme paremmiksi ihmisiksi, jotta seuraava sukupolvi voisi kehittyä vielä paremmaksi. Juuri tällaista näkökulmaa nykykulttuuri välttelee viimeiseen asti”, Jari Ehrnrooth kirjoittaa.

Jari Ehrnrooth: Toivon tarkoitus. Kirjapaja 2014, Helsinki. 180 s. Kl 04. ISBN 978-952-288-080-2. Ovh. 31,90.

Jari Ehrnrooth on kirjailija ja kulttuurihistorian ja sosiologian dosentti. Hän on julkaissut useita kauno- ja tietokirjallisia teoksia, mm. Lähemmäksi kuin lähelle (2007) ja Tietämättä uskon (2012). Hänelle on myönnetty Kalevi Jäntin tunnustuspalkinto, Valopilkku-palkinto ja Suomen Akatemian tunnustuspalkinto.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Kirjapaja, viestintä / Marja-Liisa Saraste, marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi. Tai Jari Ehrnrooth, jari.ehrnrooth@gmail.com.

Arvostelukappaleet: Minna Vatja, minna.vatja@lastenkeskus.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy on kustantamo, joka nimensä mukaisesti yhdistää kaksi tuotemerkkiä.

Molemmilla tuotemerkeillä on perinteikäs historia ja vankka tunnettuus kustannusmaailmassa.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki