Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Jalkapuun ohi, Kestikievarin kautta perinnemessuun. Espoon suurin ilmaistapahtuma SyysMatin Markkinat täällä taas!

Espoon seurakunnat

Julkaistu: 12.09.2016 klo 07:45
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Julkaisuvapaa heti

Espoon suosituin ja suurin kaiken kansan tapahtuma SyysMatin Markkinat tulee taas! 17.-18.9.2016 klo 10-16 keskiaikamarkkinat jo yhdeksättä kertaa Espoon tuomiokirkonmäellä.

”Vaikka ei ole paljon rahaa, sai nauttia ihanasta tunnelmasta, hautausmaan rauhoittavasta läsnäolosta, kirkon taideteosten ihmettelystä, onkimisesta ja Jymy-fanien yhteisestä riemusta. Ensimmäistä kertaa markkinoilla, muttei varmasti viimeistä. Kuka on Matti?”

Palautteet SyysMatin Markkinoista ovat olleet kauttaaltaan kiittäviä, kuten edellä olevasta, SyysMatin Markkinoiden Facebook-sivun kautta tulleesta viestistä näkyy.

Markkinat ovat aito kaiken väen ja koko perheen tapahtuma, jossa ei välttämättä kulu rahaa, mutta josta voi halutessaan ostaa vaikka kaikki tulevan joulun lahjat. Markkinoilla on tarjolla uniikkeja käsitöitä sekä sadonkorjuutuotteita, ja paikalliset yhdistykset ja järjestöt esittäytyvät. Soppatykistä, Nostalgiakaffeteriasta, Kestikievarista tai kojuista voi ostaa välipalaa. Lapsille on puuhaa – mm. suosittu keppihevospaja, ongintaa ja jousiammuntaa – sekä monenlaista nähtävää ja ihmeteltävää. Kotieläimiä on katseltavaksi ja hellittäväksi. Läheinen Espoon VPK (Itäinen jokitie 1) järjestää omaa ohjelmaa lapsille. Markkinoilla voi nähdä espoolaiseen historiaan liittyviä esityksiä, työnäytöksiä ja välähdyksiä menneiden vuosisatojen seurakuntaelämästä.

Markkinoiden lomassa on myös tilaisuus hiljentyä, nauttia musiikista tai kuunnella tarinoita kirkonmäen, tuomiokirkon ja hautausmaan kiinnostavasta historiasta. Sunnuntaina klo 10 pidetään tuomiokirkossa perinnemessu, jonka virret ovat 1700-luvulta ja Raamatun käännös vuodelta 1886. Markkinat ovat näin aidosti historiaan nojaava tapahtuma, jonka avulla espoolaiset voivat tuntea kuuluvansa sukupolvien ketjuun, joka on turvautunut Jumalaan sekä hyvinä että pahoina päivinä.

Markkinakojut ja tapahtumapisteet ovat avoinna lauantaina klo 10–16 ja sunnuntaina klo 11–16. Tilaisuuden tuotto ohjataan pakolaisten auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun kautta. Markkinat järjestää Espoon tuomiokirkkoseurakunta. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Espoon tuomiokirkonmäki, Kirkkopuisto 5 – Kirkkoranta 2, 02770 Espoo

• Alarik Corander, alarik.corander(ät)evl.fi, p. 040 5311 033
  • Tarja Rae, tarja.rae(ät)evl.fi, p. 040 531 1050
  • Merja Lehtisalo, merja.lehtisalo(ät)evl.fi, p. 050 438 0176
  • syysmatti.espoontuomiokirkkoseurakunta@evl.fi

Linkit:

SyysMatin Markkinoiden ohjelma

Tietoa SyysMatin Markkinoista

SyysMatin Markkinat Facebookissa

SyysMatin Markkinat Instagramissa

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 169 500 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.